مقایسه اثربخشی درمان شناختی-رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سازگاری اجتماعی نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی
(ندگان)پدیدآور
شریعتی, فاطمهپورفرج, مجید
نوع مدرک
Textتحقیقی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و اهداف: اضطراب اجتماعی با توجه به ماهیتش میتواند سازگاری اجتماعی نوجوانان را مختل نماید. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان شناختی- رفتاری (CBT) و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر سازگاری اجتماعی نوجوانان دارای اضطراب اجتماعی است.
روش بررسی: طرح پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل در انتظار درمان بود. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان پسر دارای اضطراب اجتماعی مقطع تحصیلی متوسطه دوم مدارس ناحیه یک شهر بابل بودند که در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ مشغول به تحصیل بودند. از جامعه مذکور با استفاده روش نمونهگیری هدفمند تعداد ۴۵ نفر که با ملاکهای ورودی پژوهش همخوانی داشتند انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده در ۳ گروه (۱۵ نفر CBT، ۱۵ نفر ACT و ۱۵ نفر کنترل) قرار گرفتند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه سازگاری اجتماعی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافتهها: CBT و ACT موجب افزایش معنادار سازگاری اجتماعی نوجوانان دارای اضطراب اجتماعی شد (۰.۰۰۱>p) و میزان اثربخشی این دو درمان بر سازگاری اجتماعی به هم متفاوت نیست.
نتیجهگیری: میتوان هر دو روش درمانی CBT و ACT را جهت بهبود سازگاری اجتماعی نوجوانان دارای اضطراب اجتماعی توصیه نمود.
کلید واژگان
درمان شناختی-رفتاریدرمان پذیرش و تعهد
سازگاری اجتماعی
نوجوانان
اختلال اضطراب اجتماعی
روانپزشکی نظامی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2024-10-011403-07-10
ناشر
ادارهی بهداشت، امداد و درمان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهشهر، بهشهر، ایرانگروه روانشناسی، واحد بهشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بهشهر، ایران
شاپا
1735-95032645-4653



