| dc.contributor.author | عنبری, یونس | fa_IR |
| dc.contributor.author | محمدی, فرزاد | fa_IR |
| dc.contributor.author | صالحیمبارکه, نگار | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-12-21T02:26:11Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-03-11T02:26:11Z | |
| dc.date.available | 1403-12-21T02:26:11Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-03-11T02:26:11Z | |
| dc.date.issued | 2024-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1403-09-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | (2024). EBNESINA, 26(4), 43-56. doi: 10.22034/26.4.43 | en_US |
| dc.identifier.issn | 1735-9503 | |
| dc.identifier.issn | 2645-4653 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22034/26.4.43 | |
| dc.identifier.uri | http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-1353-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1148805 | |
| dc.description.abstract | زمینه و اهداف: کودکان کمتوان ذهنی در کارکردهای اجرایی و مهارتهای حرکتی دارای نقص هستند. هدف این مطالعه بررسی تأثیر تمرینات ادراکی– حرکتی بر بهبود کارکرد اجرایی و رشد مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان کمتوان ذهنی بود.
روش بررسی: در این تحقیق نیمهتجربی با طرح پیشآزمون–پسآزمون با گروه کنترل، جامعه ۲۰ نفر از شامل کودکان ۷ تا ۱۰ سال کمتوان ذهنی مدارس استثنایی شهر آبدانان به صورت در دسترس انتخاب و بر اساس سن، وزن، قد و بهره هوشی به صورت تصادفی به دو گروه همگن آزمایش و کنترل تقسیم شدند. در پیش آزمون، آزمون TGMD-۳ برای سنجش رشد مهارتهای حرکتی بنیادی و پرسشنامه آزمون عصب روانشناختی کانرز برای سنجش مهارتهای عصب روانشناختی بر روی هر دو گروه اجرا گردید. سپس گروه آزمایش به مدت ۸ هفته، هر هفته دو جلسه ۴۵ دقیقهای تحت تمرینات ادراکی–حرکتی قرار گرفتند و گروه کنترل فعالیت عادی روزانه خود را داشتند.
یافتهها: تأثیر تمرینات ادراکی-حرکتی بر رشد مهارتهای حرکتی بنیادی در خرده مقیاسهای جابهجایی، مهارتهای توپی و آزمون TGMD-۳ کودکان کمتوان ذهنی معنیدار بود (۰.۰۵>p). همچنین تأثیر این بر متغیر کارکردهای اجرایی در خرده مقیاسهای حل مسئله و برنامهریزی، سازماندهی رفتاری هیجانی و نمره کلی کارکرد اجرایی در این کودکان معنیدار بود (۰.۰۵>p).
نتیجهگیری: تمرینات ادراکی-حرکتی میتواند باعث بهبود کارکرد اجرایی و رشد مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان کمتوان ذهنی شود. پیشنهاد میشود مربیان و کاردرمانگران کودکان کمتوان ذهنی از این نوع تمرینات با احتیاط استفاده کنند.
| fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | ادارهی بهداشت، امداد و درمان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران | en_US |
| dc.relation.ispartof | EBNESINA | en_US |
| dc.relation.ispartof | ابن سينا | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22034/26.4.43 | |
| dc.subject | تمرینات ادراکی–حرکتی | fa_IR |
| dc.subject | کارکردهای اجرایی | fa_IR |
| dc.subject | مهارتهای حرکتی | fa_IR |
| dc.subject | کمتوانی ذهنی | fa_IR |
| dc.title | تأثیر هشت هفته تمرینات ادراکی–حرکتی بر کارکردهای اجرایی و رشد مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | تحقیقی | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 26 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 43 | |
| dc.citation.epage | 56 | |
| nlai.contributor.orcid | 0009-0005-8134-9988 | |