نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعنبری, یونسfa_IR
dc.contributor.authorمحمدی, فرزادfa_IR
dc.contributor.authorصالحی‌مبارکه, نگارfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-21T02:26:11Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-11T02:26:11Z
dc.date.available1403-12-21T02:26:11Zfa_IR
dc.date.available2025-03-11T02:26:11Z
dc.date.issued2024-12-01en_US
dc.date.issued1403-09-11fa_IR
dc.identifier.citation(2024). EBNESINA, 26(4), 43-56. doi: 10.22034/26.4.43en_US
dc.identifier.issn1735-9503
dc.identifier.issn2645-4653
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/26.4.43
dc.identifier.urihttp://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-1353-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1148805
dc.description.abstractزمینه و اهداف: کودکان کم‌توان ذهنی در کارکردهای اجرایی و مهارتهای حرکتی دارای نقص هستند‎‏.‏‎ هدف این مطالعه بررسی تأثیر تمرینات ادراکی– حرکتی بر بهبود کارکرد اجرایی و رشد مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان کم‌توان ذهنی بود‎‏.‏‎ روش بررسی: در این تحقیق نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون–پس‌آزمون با گروه کنترل، جامعه ‎‏۲۰‏‎ نفر از شامل کودکان ‎‏۷‏‎ تا ‎‏۱۰‏‎ سال کم‌توان ذهنی مدارس استثنایی شهر آبدانان به صورت در دسترس انتخاب و بر اساس سن، وزن، قد و بهره هوشی به صورت تصادفی به دو گروه همگن آزمایش و کنترل تقسیم شدند‎‏.‏‎ در پیش آزمون، آزمون ‎‏TGMD‏‎-‎‏۳‏‎ برای سنجش رشد مهارت‌های حرکتی بنیادی و پرسشنامه آزمون عصب روانشناختی کانرز برای سنجش مهارت‌های عصب روانشناختی بر روی هر دو گروه اجرا گردید‎‏.‏‎ سپس گروه آزمایش به مدت ‎‏۸‏‎ هفته، هر هفته دو جلسه ‎‏۴۵‏‎ دقیقه‌ای تحت تمرینات ادراکی–حرکتی قرار گرفتند و گروه کنترل فعالیت عادی روزانه خود را داشتند‎‏.‏‎ یافته‌ها: تأثیر تمرینات ادراکی-حرکتی بر رشد مهارت‌های حرکتی بنیادی در خرده مقیاس‌های جابه‌جایی، مهارت‌های توپی و آزمون ‎‏TGMD‏‎-‎‏۳‏‎ کودکان کم‌توان ذهنی معنی‌دار بود (‎‏۰.۰۵>p‏‎)‎‏.‏‎ همچنین تأثیر این بر متغیر کارکردهای اجرایی در خرده مقیاس‌های حل مسئله و برنامه‌ریزی، سازماندهی رفتاری هیجانی و نمره کلی کارکرد اجرایی در این کودکان معنی‌دار بود (‎‏۰.۰۵>p‏‎)‎‏.‏‎ نتیجه‌گیری: تمرینات ادراکی-حرکتی می‌تواند باعث بهبود کارکرد اجرایی و رشد مهارت‌های حرکتی بنیادی کودکان کم‌توان ذهنی شود‎‏.‏‎ پیشنهاد می‌شود مربیان و کاردرمانگران کودکان کم‌توان ذهنی از این نوع تمرینات با احتیاط استفاده کنند‎‏.‏‎  fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherاداره‌ی‌ بهداشت‌، امداد و درمان‌ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایرانen_US
dc.relation.ispartofEBNESINAen_US
dc.relation.ispartofابن سيناfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/26.4.43
dc.subjectتمرینات ادراکی–حرکتیfa_IR
dc.subjectکارکردهای اجراییfa_IR
dc.subjectمهارت‌های حرکتیfa_IR
dc.subjectکم‌توانی ذهنیfa_IR
dc.titleتأثیر هشت هفته تمرینات ادراکی–حرکتی بر کارکردهای اجرایی و رشد مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیرfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeتحقیقیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume26
dc.citation.issue4
dc.citation.spage43
dc.citation.epage56
nlai.contributor.orcid0009-0005-8134-9988


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد