• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات انگلیسی
    • EBNESINA
    • Volume 26, Issue 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات انگلیسی
    • EBNESINA
    • Volume 26, Issue 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر هشت هفته تمرینات ادراکی–حرکتی بر کارکردهای اجرایی و رشد مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر

    (ندگان)پدیدآور
    عنبری, یونسمحمدی, فرزادصالحی‌مبارکه, نگار
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    تحقیقی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و اهداف: کودکان کم‌توان ذهنی در کارکردهای اجرایی و مهارتهای حرکتی دارای نقص هستند‎‏.‏‎ هدف این مطالعه بررسی تأثیر تمرینات ادراکی– حرکتی بر بهبود کارکرد اجرایی و رشد مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان کم‌توان ذهنی بود‎‏.‏‎ روش بررسی: در این تحقیق نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون–پس‌آزمون با گروه کنترل، جامعه ‎‏۲۰‏‎ نفر از شامل کودکان ‎‏۷‏‎ تا ‎‏۱۰‏‎ سال کم‌توان ذهنی مدارس استثنایی شهر آبدانان به صورت در دسترس انتخاب و بر اساس سن، وزن، قد و بهره هوشی به صورت تصادفی به دو گروه همگن آزمایش و کنترل تقسیم شدند‎‏.‏‎ در پیش آزمون، آزمون ‎‏TGMD‏‎-‎‏۳‏‎ برای سنجش رشد مهارت‌های حرکتی بنیادی و پرسشنامه آزمون عصب روانشناختی کانرز برای سنجش مهارت‌های عصب روانشناختی بر روی هر دو گروه اجرا گردید‎‏.‏‎ سپس گروه آزمایش به مدت ‎‏۸‏‎ هفته، هر هفته دو جلسه ‎‏۴۵‏‎ دقیقه‌ای تحت تمرینات ادراکی–حرکتی قرار گرفتند و گروه کنترل فعالیت عادی روزانه خود را داشتند‎‏.‏‎ یافته‌ها: تأثیر تمرینات ادراکی-حرکتی بر رشد مهارت‌های حرکتی بنیادی در خرده مقیاس‌های جابه‌جایی، مهارت‌های توپی و آزمون ‎‏TGMD‏‎-‎‏۳‏‎ کودکان کم‌توان ذهنی معنی‌دار بود (‎‏۰.۰۵>p‏‎)‎‏.‏‎ همچنین تأثیر این بر متغیر کارکردهای اجرایی در خرده مقیاس‌های حل مسئله و برنامه‌ریزی، سازماندهی رفتاری هیجانی و نمره کلی کارکرد اجرایی در این کودکان معنی‌دار بود (‎‏۰.۰۵>p‏‎)‎‏.‏‎ نتیجه‌گیری: تمرینات ادراکی-حرکتی می‌تواند باعث بهبود کارکرد اجرایی و رشد مهارت‌های حرکتی بنیادی کودکان کم‌توان ذهنی شود‎‏.‏‎ پیشنهاد می‌شود مربیان و کاردرمانگران کودکان کم‌توان ذهنی از این نوع تمرینات با احتیاط استفاده کنند‎‏.‏‎  
    کلید واژگان
    تمرینات ادراکی–حرکتی
    کارکردهای اجرایی
    مهارت‌های حرکتی
    کم‌توانی ذهنی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2024-12-01
    1403-09-11
    ناشر
    اداره‌ی‌ بهداشت‌، امداد و درمان‌ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
    سازمان پدید آورنده
    گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
    گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران
    گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران

    شاپا
    1735-9503
    2645-4653
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/26.4.43
    http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-1353-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1148805

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب