نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفاضل, هدیfa_IR
dc.contributor.authorدیانتی, منصورfa_IR
dc.contributor.authorسوکی, زهراfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-21T02:10:39Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-11T02:10:39Z
dc.date.available1403-12-21T02:10:39Zfa_IR
dc.date.available2025-03-11T02:10:39Z
dc.date.issued2024-10-01en_US
dc.date.issued1403-07-10fa_IR
dc.identifier.citationفاضل, هدی, دیانتی, منصور, سوکی, زهرا. (1403). تاثیر برنامه توانمندسازی بر ارتقای آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران در کنترل درد نوزادان. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 28(5), 529-536. doi: 10.48307/FMSJ.2024.28.5.529fa_IR
dc.identifier.issn1029-7855
dc.identifier.issn2008-9821
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.48307/FMSJ.2024.28.5.529
dc.identifier.urihttp://feyz.kaums.ac.ir/article-1-5121-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1147587
dc.description.abstractزمینه و هدف: درد نوزادان می‌تواند عواقب جدی بر سلامت آن‌ها داشته باشد. هدف این مطالعه، ارزیابی تأثیر یک برنامه توانمندسازی بر ارتقای آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران در مدیریت درد نوزادان بود. روش‌ها: این مطالعه مداخله ای نیمه‌تجربی از نوع قبل و بعد و بدون گروه کنترل، بر روی پرستاران شاغل در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان در بیمارستان شهید‌منتظری نجف‌آباد و بیمارستان شهید‌بهشتی کاشان در سال 1401 انجام شد. پرستاران در 4 گروه 10 تایی قرار گرفتند و 4 جلسه توانمندسازی (بصورت کلاس آموزشی و 2 جلسه 90 دقیقه‌ای در هفته) در زمینه کنترل درد در نوزادن، برای پرستاران برگزار شد. قبل، بلافاصله بعد و یک ماه بعد مداخله آموزشی، پرسشنامه‌های آگاهی، نگرش و عملکرد توسط پرستاران تکمیل شد. داده ها بر اساس آزمونهای آماری تی‌تست و آنوا با اندازه‌های تکراری توسط نرم افزار SPSS V21 تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: آنالیز درون گروهی اثر زمان بر میزان آگاهی، نگرش و عملکرد را معنادار نشان داد و میانگین نمره آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران بین سه زمان اختلاف معنادار داشت (0/001=P). همچنین آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد که مقایسه میانگین نمره آگاهی (65/82=F)، نگرش (24/42=F)، و عملکرد (49/88=F) در مقایسه دو به دو قبل و بلافاصله بعد از مداخله و نیز میانگین این نمرات قبل و یک ماه بعد از مداخله افزایش معنادار داشت (0/001=P). اما مقایسه میانگین نمره آگاهی (0/07=P)، نگرش (0/98=P) و عملکرد (0/99=P) بلافاصله بعد از مداخله و یکماه بعد از مداخله معنی دار نبود. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که برنامه توانمندسازی منجر به افزایش معنادار آگاهی، نگرش مثبت‌تر و بهبود عملکرد پرستاران در زمینه مدیریت درد نوزادان شد و این بهبودی در طول زمان پایدار بود. لذا به نظر می رسد برگزاری جلسات توانمندسازی پرستاران بتواند منجر به بهبود کیفیت مراقبت از نوزادان و کاهش تجربه درد در آن‌ها شود.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.relation.ispartofدوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيضfa_IR
dc.relation.ispartofFeyz Journal of Kashan University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.48307/FMSJ.2024.28.5.529
dc.subjectدردfa_IR
dc.subjectنوزادfa_IR
dc.subjectپرستارfa_IR
dc.subjectآگاهیfa_IR
dc.subjectعملکردfa_IR
dc.subjectmedicinefa_IR
dc.subjectparaclinicfa_IR
dc.titleتاثیر برنامه توانمندسازی بر ارتقای آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران در کنترل درد نوزادانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات پرستاری تروما، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات پرستاری تروما، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume28
dc.citation.issue5
dc.citation.spage529
dc.citation.epage536
nlai.contributor.orcid0009-0000-6429-3373


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد