• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض
    • دوره 28, شماره 6
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض
    • دوره 28, شماره 6
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه فرسودگی والدینی و کیفیت مراقبت مادرانه در مادران دارای کودک مبتلا به اتیسم: نقش تعدیل‌گر ظرفیت تأملی والدینی

    (ندگان)پدیدآور
    داریوش نیا, محبوبهبهزادپور, سمانه
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: مراقبت از کودک مبتلا به اختلال طیف اتیسم با چالش‌های متعددی همراه است و می‌تواند منجر به فرسودگی والدینی شود. شناسایی عوامل مؤثر بر این فرسودگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی نقش تعدیل‌گر ظرفیت تأملی والدینی در رابطه بین فرسودگی والدینی و کیفیت مراقبت مادرانه در مادران دارای کودک مبتلا به اتیسم انجام شد. روش‌ها: این مطالعه به روش توصیفی-همبستگی انجام شد. تعداد ۱۰۰ مادر دارای کودک ۳ تا ۷ ساله مبتلا به اتیسم که در سال ۱۴۰۳ در شهر تهران ساکن بودند، با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان پرسش‌نامه‌های ظرفیت تأملی والدینی، کیفیت مراقبت مادرانه و فرسودگی والدینی را تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر در نرم‌افزار SPSS  نسخه ۲۷ تحلیل شدند. یافته‌ها: فرسودگی والدینی و پیش‌ذهنی‌سازی با تعارض و سردرگمی رابطه مثبت و با حساسیت، پاسخ‌دهی و دسترس‌پذیری رابطه منفی دارند (0/01>P). همچنین، فرسودگی والدینی با پیش‌ذهنی‌سازی رابطه مثبت و با قطعیت در حالت‌های ذهنی و علاقه و کنجکاوی نسبت به حالات ذهنی رابطه منفی داشت (0/01>P). علاوه بر این، قطعیت در حالت‌های ذهنی و علاقه و کنجکاوی نسبت به حالات ذهنی با تعارض و سردرگمی رابطه منفی و با حساسیت، پاسخ‌دهی و دسترس‌پذیری رابطه مثبت داشت (0/01>P). تحلیل تعدیلی نشان داد که قطعیت در حالت‌های ذهنی و علاقه و کنجکاوی نسبت به حالات ذهنی توانستند رابطه بین فرسودگی والدینی و حساسیت و پاسخ‌دهی مادرانه را تعدیل کنند (0/05>P). نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها، ظرفیت تأملی بالای مادران می‌تواند نقش مهمی در کاهش فرسودگی والدینی و افزایش حساسیت و پاسخ‌دهی مادرانه ایفا کند. بنابراین، به نظر می‌رسد آموزش مهارت‌های تأملی به مادران دارای کودک مبتلا به اتیسم می‌تواند در کاهش اثرات منفی فرسودگی والدینی بر کیفیت مراقبت مادرانه مؤثر باشد.
    کلید واژگان
    اختلال طیف اتیسم
    ظرفیت تأملی والدینی
    کیفیت مراقبت مادرانه
    فرسودگی والدینی
    عمومى

    شماره نشریه
    6
    تاریخ نشر
    2024-12-01
    1403-09-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی کاشان
    سازمان پدید آورنده
    گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
    گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران

    شاپا
    1029-7855
    2008-9821
    URI
    https://dx.doi.org/10.48307/FMSJ.2024.28.6.653
    http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-5248-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1147576

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب