• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • علوم و صنایع غذایی ایران
    • دوره 22, شماره 159
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • علوم و صنایع غذایی ایران
    • دوره 22, شماره 159
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل رفتار خرید مصرف کنندگان میگو و بررسی ترجیحات آن ها در بازار بعثت تهران با استفاده از نرم افزار لیزرل

    (ندگان)پدیدآور
    یگانه, سکینهریحانی پول, سهیلخلیلی, محمدرخشانی, آرش
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر به منظور بررسی رفتار خریداران میگو و ارزیابی ترجیحات آن­ها با جامعه آماری 600 نفر در بازار بعثت تهران انجام شد. در این پژوهش خریداران میگو مورد سه دسته سوال قرار گرفتند. سوالات دسته اول مربوط به ویژگی­های جمعیت­شناختی و سوالات دسته دوم در ارتباط با میزان و دلایل خرید میگو و همچنین ارزیابی اولویت­های خریداران در شاخص­هایی نظیر سایز، انواع مدل عرضه و گونه میگو (آزمون فریدمن) بودند. سوالات دسته سوم بر اساس طیف پنج­گزینه­ای لیکرت حاضر و به منظور بررسی عوامل موثر بر نگرش جامعه آماری به خرید میگو با استفاده از طراحی مدل مفهومی و روش مدل­سازی معادلات ساختاری (نرم­افزار لیزرل) مطرح شدند. نتایج این تحقیق نشان داد خریدارانی که در سال سه یا چهار مرتبه و در هر مرتبه 1 تا 5/1 کیلوگرم میگو خریداری می­کنند، دارای بیشترین فراوانی بودند (به ترتیب 33/54 و 34/56 درصد). 56/64 درصد از خریداران ارزش غذایی و مزه مطلوب (به صورت توام) را دلیل اصلی خرید میگو عنوان کردند. در بررسی اولویت­های خریداران مشخص شد که سایز بزرگ میگو (26 تا 35 قطعه در هر کیلوگرم)، میگوی فله­ای (در مقایسه با میگوی بسته­بندی و ترکیبی)، میگوهای دریایی (در مقایسه با میگوی پرورشی و ترکیبی) و سایز 500 تا 750 گرم بسته میگو دارای طرفداران بیشتری هستند. نتایج اجرای مدل مفهومی تحقیق نشان داد که همه فرضیات تائید شدند؛ به این صورت که متغیرهای سایز، انواع عرضه و گونه میگو به صورت معنی­داری به ترتیب با ضرایب اثر 19/0، 33/0 و 47/0 بر نگرش خریدارن موثر بودند. در ادامه نگرش خریداران با ضریب اثر 68/0 بر تصمیم به خرید و این سازه با ضریب اثر 71/0 بر خرید میگو اثرگذار بودند. نتایج چنین تحقیقاتی به مدیران تولید و فروشندگان در جهت تامین نیازهای بازار، حفظ تعادل آن و سود پایدار کمک شایانی خواهد کرد.  
    کلید واژگان
    میگو
    رفتار خریداران
    بازار بعثت
    مدل عرضه
    نگرش

    شماره نشریه
    159
    تاریخ نشر
    2025-04-01
    1404-01-12
    ناشر
    انجمن علوم و صنایع غذایی ایران
    سازمان پدید آورنده
    استاد، گروه شیلات، دانشکده علوم دامی و شیلات، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران
    دانش آموخته دکتری تخصصی، گروه فرآوری محصولات شیلاتی، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران
    دانش آموخته کارشناسی، گروه شیلات، دانشکده علوم دامی و شیلات، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران
    دانشجوی دکتری، گروه شیلات، دانشکده علوم دامی و شیلات، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران

    شاپا
    2008-8787
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/FSCT.22.159.207
    http://fsct.modares.ac.ir/article-7-77238-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1147012

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب