مقایسه تاثیر آموزش خودمراقبتی به دوشیوه بیمار محور و خانواده محور، به روش مجازی، بر خودمدیریتی و امید به زندگی در بیماران مبتلا به دیابت وابسته به انسولین
(ندگان)پدیدآور
رحمانیان کوشککی, علی اصغرخرم کیش, مهساکاظمی زاده, محمد حمیدفروزان جهرمی, فاطمه
نوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: بیماران مبتلا به دیابت دارای مشکلات فراوانی در زمینه کاهش امید به زندگی و خودمدیریتی دیابت هستند. آموزش خودمراقبتی به بیمار و خانواده سبب کاهش عوارض بیماری میگردد. هدف از این مطالعه، مقایسه تاثیر آموزش مجازی خودمراقبتی؛ به دو شیوه بیمار محور و خانواده محور، بر خودمدیریتی و امید به زندگی در بیماران مبتلا به دیابت وابسته به انسولین میباشد. مواد و روشها: این مطالعه از نوع شبه تجربی است و دارای دو گروه دریافتکننده آموزش بیمار محور و خانواده محور میباشد. شرکتکنندگان در مطالعه به صورت تصادفی ساده به دو گروه 50 نفری تقسیم شدند. دادهها با استفاده از فرم اطلاعات جمعیتشناختی، مقیاس امید به زندگی و خود مدیریتی دیابت جمعآوری شدند. جلسات آموزشی برای هر دو گروه در پیامرسان سروش بارگذاری و یک ماه پس از آن پرسشنامهها تکمیل شدند. تحلیل دادهها به کمک نرمافزار SPSS نسخه 26 و با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و تحلیلی انجام شد. یافتهها: میانگین نمره امید به زندگی و خود مدیریتی در ابعاد کنترل رژیم غذایی و خودمراقبتی، در گروه خانواده محور بیشتر از گروه بیمار محور بود اما در سایر ابعاد تفاوت معنیداری بین دوگروه مشاهده نشد. نتیجهگیری: با توجه به افزایش میزان خودمدیرتی و امید به زندگی مبتلایان به دیابت وابسته به انسولین پس از اجرای مداخله، توصیه میشود این شیوه آموزشی توسط کارکنان بهداشتی و درمان برای مبتلایان به دیابت استفاده شود.
کلید واژگان
خودمراقبتیآموزش
دیابت
خودمدیریتی
غدد درونریز
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2024-04-011403-01-13
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیسازمان پدید آورنده
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشکده علوم پزشکی گراش، گراش، ایران،بیمارستان آموزشی درمانی پیمانیه، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران،
بخش همودیالیز بیمارستان آموزشی درمانی استاد مطهری، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران،
گروه پیراپزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران،
شاپا
1683-48441683-5476



