نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسرحدی, مهدیهfa_IR
dc.contributor.authorبندهی, ریحانهfa_IR
dc.contributor.authorرجالی, علیرضاfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-21T01:15:30Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-11T01:15:30Z
dc.date.available1403-12-21T01:15:30Zfa_IR
dc.date.available2025-03-11T01:15:30Z
dc.date.issued2023-11-01en_US
dc.date.issued1402-08-10fa_IR
dc.identifier.citationسرحدی, مهدیه, بندهی, ریحانه, رجالی, علیرضا. (1402). تاثیر آموزش شناختی-رفتاری بر سازگاری روانی-اجتماعی زوجین مبتلا به دیابت نوع 2. مجله‌ي غدد درون‌ريز و متابوليسم ايران, 25(4), 319-327.fa_IR
dc.identifier.issn1683-4844
dc.identifier.issn1683-5476
dc.identifier.urihttp://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-3157-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1143242
dc.description.abstractمقدمه: سازگاری زوجین تاثیر مطلوبی بر سلامت جسمی و روانی زوجین مبتلا به دیابت نوع 2 می‌گذارد. استفاده از مداخله‌ها و آموزش‌های مبتنی بر رویکردهای روان‌شناختی، به منظور تاثیرگذاری بر ارتقا سطح سازگاری روانی-اجتماعی زوجین، ضرورت دارد. لذا، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ حاضر با ﻫﺪف تعیین تاثیر آموزش شناختی‌-رفتاری بر سازگاری روانی-اجتماعی زوجین مبتلا به دیابت نوع ۲ انجام شد. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی می‌باشد که بر روی 40 نفر از بیماران و همسران بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 انجام گردید. نمونه‌ها به صورت در دسترس انتخاب و مشارکت‌کنندگان با مقیاس سازگاری روانی-اجتماعی قبل و بعد از مداخله ارزیابی شدند. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر و با کمک نرم‌افزار spss-22 تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین سن مشارکت‌کنندگان در مطالعه 54 سال بود و به طور متوسط حدود 25 سال از زندگی مشترک آن‌ها می‌‌‌گذشت و بیماران حداقل سابقه 10 سال ابتلا به دیابت نوع 2 را داشتند. نمره سازگاری روانی-اجتماعی شرکت‌کنندگان گروه تجربی و شاهد قبل از انجام مداخله؛ به ترتیب برابر 8/31±73/60 و 2/35±45/33 و بعد از انجام مداخله به ترتیب برابر با 5/99±101/70 و 7/74±47/83 بود. آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر نشان داد که این تفاوت‌ها از نظر آماری معنی‌دار می‌باشد (05/0P≤) و مداخله شناختی-رفتاری باعث بهبود سازگاری روانی-اجتماعی زوجین مبتلا به دیابت نوع 2 شده است. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاکی از اثربخشی و کارآمدی آموزش مبتنی بر شیوه شناختی-رفتاری، پیشنهاد می‌گردد مشاوران و درمانگران از این روش جهت بهبود سازش یافتگی روانی-اجتماعی زوجین مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده نمایند.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.relation.ispartofمجله‌ي غدد درون‌ريز و متابوليسم ايرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Endocrinology and Metabolismen_US
dc.subjectدرمان شناختی-رفتاریfa_IR
dc.subjectسازگاری روانی-اجتماعیfa_IR
dc.subjectدیابت نوع 2fa_IR
dc.subjectزوجینfa_IR
dc.subjectروانشناسیfa_IR
dc.titleتاثیر آموزش شناختی-رفتاری بر سازگاری روانی-اجتماعی زوجین مبتلا به دیابت نوع 2fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه داخلی-جراحی، دانشکده‌ پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات پرستاری جامعه، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده‌ پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زاهدان، زاهدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده‌ پرستاری و مامایی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume25
dc.citation.issue4
dc.citation.spage319
dc.citation.epage327
nlai.contributor.orcid0009-0005-4977-2065
nlai.contributor.orcid0009-0008-1280-0159


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد