نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرضایی, مهساfa_IR
dc.contributor.authorحسینی, مهساfa_IR
dc.contributor.authorسجادی, محبوبهfa_IR
dc.contributor.authorمسلمی, اعظمfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-21T01:01:06Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-11T01:01:06Z
dc.date.available1403-12-21T01:01:06Zfa_IR
dc.date.available2025-03-11T01:01:06Z
dc.date.issued2024-02-01en_US
dc.date.issued1402-11-12fa_IR
dc.identifier.citationرضایی, مهسا, حسینی, مهسا, سجادی, محبوبه, مسلمی, اعظم. (1402). انعطاف‌پذیری شناختی، اضطراب پرستاران و متغیرهای مؤثر بر آن‌ها در همه‌گیری کووید-19: یک مطالعه مقطعی. نشریه پرستاری ایران, 37(145), 504-515. doi: 10.32598/ijn.36.145.3296.1fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.32598/ijn.36.145.3296.1
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-3691-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1142094
dc.description.abstractزمینه و هدف شیوع هر پاندمی مانند کرونا باعث ایجاد اضطراب در کادر درمان به‌ویژه پرستاران می‌‌شود. بسیاری از آسیب‌های جسمی و روانی در پرستاران ناشی از اضطراب است. ارتباط بین انعطاف‌پذیری شناختی و اضطراب درک‌شده ناشی از پاندمی کرونا هنوز ناشناخته باقی مانده است. طبق مطالعات گذشته، انعطاف‌پذیری شناختی بر روند سازگاری انسان مؤثر است. هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط انعطاف‌پذیری شناختی با اضطراب ناشی از کرونا در پرستاران بود. روش بررسی در این پژوهش که یک مطالعه مقطعی ـ تحلیلی است، به بررسی 120 نفر از پرستاران شاغل در مرکز درمانی کرونا پرداخته شد. این پرستاران به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای از تاریخ 1400/05/20 به‌مدت تقریبی 3 ماه انتخاب شدند. سنجش ارتباط انعطاف‌پذیری شناختی با اضطراب ناشی از کرونا به‌وسیله پرسش‌نامه انعطاف‌پذیری شناختی و مقیاس اضطراب کرونا صورت گرفت. به‌منظور بررسی ارتباط بین متغیرها، از نرم‌افزار Spss نسخه 23 استفاده شد. در صورت برقراری فرض نرمالیتی، آزمون‌های پارامتری مانند همبستگی پیرسون، آزمون آنالیز واریانس و آزمون تی مستقل و در غیر این صورت، آزمون‌های غیرپارامتری مانند خی‌دو و دقیق فیشر به کار گرفته شدند. یافته‌ها یافته‌ها نشان دادند میانگین نمره کلی اضطراب بیماری کرونا 3/96±‌21/09 با کمینه 12 و بیشینه 32 و میانگین نمره کلی انعطاف‌پذیری شناختی 9/97±‌52/78 با کمینه 30 و بیشینه 81 است. بین نمره اضطراب پرستاران با نمره انعطاف‌پذیری ارتباط معنی‌داری وجود نداشت (P>0/05). همچنین نمره انعطاف‌پذیری و اضطراب درک‌شده ناشی کرونا با سن، تعداد فرزند، سابقه کاری و فعالیت بدنی ارتباط معنی‌داری نداشت. اما پرستاران رسمی و زنان پرستار انعطاف‌پذیری بیشتری داشتند و متأهل بودن بر تجربه کمتر اضطراب کرونا اثرگذار بود. نتیجه‌گیری این مطالعه نشان داد ارتباطی بین انعطاف‌پذیری شناختی و توانایی انطباق پرستاران با کاهش اضطراب درک‌شده ناشی از کرونا وجود ندارد. همچنین متغیرهای جمعیت‌شناختی نیز نمی‌توانند اثربخشی خاصی بر افزایش انعطاف‌پذیری شناختی در پاندمی کرونا یا کاهش اضطراب داشته باشند. این موضوع می‌تواند به‌دلیل همه‌‌گیری وسیع و مرگ‌ومیر بالای پاندمی کرونا باشد که موقعیت فاجعه‌باری را برای جامعه به‌خصوص پرستاران رقم زده و احتمالاً موجب عدم اثربخشی متغیرها و انعطاف‌پذیری بر اضطراب شده است. پاندمی‌‌های جهانی مانند کرونا باعث القای اضطراب زیادی به کادر درمان و پرستاران می‌شوند که تنها با ویژگی‌های شخصیتی مانند قابلیت انعطاف‌پذیری نمی‌توان از آسیب‌های فیزیکی و روانی آن‌ها در امان ماند و نیازمند تمهیدات چندگانه است.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.32598/ijn.36.145.3296.1
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectانعطاف‌‌پذیری شناختیfa_IR
dc.subjectپرستارانfa_IR
dc.subjectکووید-19fa_IR
dc.subjectویروس کروناfa_IR
dc.subjectمطالعات مقطعیfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleانعطاف‌پذیری شناختی، اضطراب پرستاران و متغیرهای مؤثر بر آن‌ها در همه‌گیری کووید-19: یک مطالعه مقطعیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentکمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم‌پزشکی اراک، اراک، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentکمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم‌پزشکی اراک، اراک، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزشی پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم‌پزشکی اراک، اراک، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزشی آمار زیستی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی اراک، اراک، ایران.fa_IR
dc.citation.volume37
dc.citation.issue145
dc.citation.spage504
dc.citation.epage515


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد