نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعبادی, مهساfa_IR
dc.contributor.authorمردانی حموله, مرجانfa_IR
dc.contributor.authorسیدفاطمی, نعیمهfa_IR
dc.contributor.authorقلجه, مهنازfa_IR
dc.contributor.authorحقانی, شیماfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-21T01:00:58Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-11T01:00:58Z
dc.date.available1403-12-21T01:00:58Zfa_IR
dc.date.available2025-03-11T01:00:58Z
dc.date.issued2021-08-01en_US
dc.date.issued1400-05-10fa_IR
dc.identifier.citationعبادی, مهسا, مردانی حموله, مرجان, سیدفاطمی, نعیمه, قلجه, مهناز, حقانی, شیما. (1400). تأثیر آشکارسازی هیجانی از طریق نوشتن بر استرس ماداران کودکان مبتلا به اوتیسم. نشریه پرستاری ایران, 34(131), 19-30. doi: 10.52547/ijn.34.131.19fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.52547/ijn.34.131.19
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-3455-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1142084
dc.description.abstractdiv style=text-align: justify;strongspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;زمینه و هدف/span/span/span/strongspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;: مادران کودکان مبتلا به اوتیسم در مقایسه با مادران کودکان عادی یا مادران کودکان مبتلا به سایر اختلالات رشدی، بیشتر در معرض ابتلاء به استرس مرتبط با نقش والدی هستند. هدف تحقیق حاضر، تعیین تأثیر آشکارسازی هیجانی از طریق نوشتن بر استرس مادران کودکان مبتلا به اوتیسم بود./span/span/spanbr strongspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;روش بررسی:/span/span/span/strongspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt; پژوهش حاضر از نوع نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون‌ـshy;پس‌آزمون و دارای گروه کنترل بود. از هفت مدرسه کودکان اوتیسم در شهر تهران، چهار مدرسه در گروه آزمون و سه مدرسه در گروه کنترل قرار گرفت. سپس، از میان مادران، 70 نفر از مادرانی که دارای فرزندان مبتلا به اوتیسم مشغول به تحصیل در این مدارس بودند، به شیوه نمونه‌گیری مستمر جهت پژوهش انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمون/span/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;، /span/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;هر یک ۳۵ نفر، قرار گرفتند. در مرحله پیش آزمون، فرم مشخصات فردی و ابزار استرس والدی /span/span/spanspan dir=LTR style=font-style:normal;span style=font-size:10.0pt;Abidin/span/span span style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;توسط هر دو گروه تکمیل شد. برای گروه آزمون، مداخله آشکارسازی هیجانی از طریق نوشتن آموزش داده شد و این گروه هفته‌ای دو بار در طول هشت هفته در مدت ۱۵ دقیقه آن را اجرا کردند. در گروه کنترل، مداخله‌ای صورت نگرفت. پس از هشت هفته از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد و مداخله انجام شده به گروه کنترل نیز آموزش داده شد. تحلیل داده‌ها با بهره‌گیری از نرم افزار /span/span/spanspan dir=LTR style=font-style:normal;span style=font-size:10.0pt;SPSS/span/span span style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;نسخه 16/span/span/span span style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;انجام شد./span/span/spanbr strongspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;یافته/span/span/span/strongstrongspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;‌/span/span/span/strongstrongspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;ها: /span/span/span/strongspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;آزمون تی مستقل، اختلاف معنی/span/span/spanspan dir=LTRspan style=font-size:10.0pt;‌/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;داری قبل از مداخله/span/span/span span style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;در میانگین استرس والدی دو گروه کنترل (/span/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;۹۲/1۳ /span/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-size:10.0pt;plusmn;/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt; ۳۷/۱۱۹/span/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;) و آزمون/span/span/span span style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;(/span/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;۰۱/14 /span/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-size:10.0pt;plusmn;/span/span span style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;۸۱/۱۱۸/span/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;)/span/span/span span style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;نشان نداد (۸۷۱/0/span/span/span span dir=LTR style=font-style:normal;span style=font-size:10.0pt;p=/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;و ۸۷۱/0 /span/span/spanspan dir=LTR style=font-style:normal;span style=font-size:10.0pt;t=/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;). در مرحله پس آزمون، میانگین نمره استرس والدی در گروه آزمون/span/span/span span style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;(/span/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;۲۹/۱۲ /span/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-size:10.0pt;plusmn;/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt; ۷۸/۱۲۸/span/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;)/span/span/span span style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;در مقایسه با گروه کنترل (/span/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;۶۵/۱۷ /span/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-size:10.0pt;plusmn;/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt; ۴۵/۱۲۲/span/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;)/span/span/span span style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;nbsp;به طور معنی‌داری متفاوت بود استرس والدی گروه آزمون افزایش بیشتری نشان داد (۰۴۷/0/span/span/spanspan dir=LTR style=font-style:normal;span style=font-size:10.0pt;p=/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt; و۶۸۶/۱- /span/span/spanspan dir=LTR style=font-style:normal;span style=font-size:10.0pt;t=/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;)، در حالی که در گروه کنترل، تفاوت معنی‌دار مشاهده نشد (055/0/span/span/span span dir=LTR style=font-style:normal;span style=font-size:10.0pt;p=/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;و 985/1- /span/span/spanspan dir=LTR style=font-style:normal;span style=font-size:10.0pt;t=/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;). مداخله آشکار سازی هیجانی از طریق نوشتن بر زیرمقیاس‌های تعامل ناکارآمد والد- کودک/span/span/span span style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;و کودک دشوار تأثیر منفی داشت و باعث افزایش آن‌ها شد اما موجب کاهش استرس در زیر مقیاس آشفتگی والدی گردید./span/span/spanspan dir=LTRspan style=font-size:10.0pt;/span/spanbr strongspan dir=RTLspan style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:10.0pt;نتیجه‌گیری کلی:/span/span/span/strongspan dir=RTLspan style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:10.0pt; از آن جا که آشکار سازی هیجانی از طریق نوشتن، استرس والدی مادران کودکان مبتلا به اوتیسم را افزایش دادspan style=color:black;، /span/spanپیشنهاد می‌شود مداخله‌ای با عناوین نوشتاری خنثی یا مثبت جهت استرس والدی مادران کودکان مبتلا به اوتیسم، اجرا گردد./span/span/divfa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.52547/ijn.34.131.19
dc.subjectآشکار سازی هیجانی از طریق نوشتنfa_IR
dc.subjectاختلال طیف اوتیسمfa_IR
dc.subjectاسترس والدیfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتأثیر آشکارسازی هیجانی از طریق نوشتن بر استرس ماداران کودکان مبتلا به اوتیسمfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانپرستاری، مر کز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایراfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانپرستاری، مر کز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایراfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانپرستاری، مر کز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران (نویسنده مسئول) شماره تماس:02143651722 Email: seyedfatemi.n@iums.ac.irfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مدیریت پرستاری، مرکز تحقیقات پرستاری جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentآمار زیستی، مرکز تحقیقات مراقبت‌‌‌های پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume34
dc.citation.issue131
dc.citation.spage19
dc.citation.epage30


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد