• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 34, شماره 131
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 34, شماره 131
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر آشکارسازی هیجانی از طریق نوشتن بر استرس ماداران کودکان مبتلا به اوتیسم

    (ندگان)پدیدآور
    عبادی, مهسامردانی حموله, مرجانسیدفاطمی, نعیمهقلجه, مهنازحقانی, شیما
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    div style=text-align: justify;strongspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;زمینه و هدف/span/span/span/strongspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;: مادران کودکان مبتلا به اوتیسم در مقایسه با مادران کودکان عادی یا مادران کودکان مبتلا به سایر اختلالات رشدی، بیشتر در معرض ابتلاء به استرس مرتبط با نقش والدی هستند. هدف تحقیق حاضر، تعیین تأثیر آشکارسازی هیجانی از طریق نوشتن بر استرس مادران کودکان مبتلا به اوتیسم بود./span/span/spanbr strongspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;روش بررسی:/span/span/span/strongspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt; پژوهش حاضر از نوع نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون‌ـshy;پس‌آزمون و دارای گروه کنترل بود. از هفت مدرسه کودکان اوتیسم در شهر تهران، چهار مدرسه در گروه آزمون و سه مدرسه در گروه کنترل قرار گرفت. سپس، از میان مادران، 70 نفر از مادرانی که دارای فرزندان مبتلا به اوتیسم مشغول به تحصیل در این مدارس بودند، به شیوه نمونه‌گیری مستمر جهت پژوهش انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمون/span/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;، /span/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;هر یک ۳۵ نفر، قرار گرفتند. در مرحله پیش آزمون، فرم مشخصات فردی و ابزار استرس والدی /span/span/spanspan dir=LTR style=font-style:normal;span style=font-size:10.0pt;Abidin/span/span span style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;توسط هر دو گروه تکمیل شد. برای گروه آزمون، مداخله آشکارسازی هیجانی از طریق نوشتن آموزش داده شد و این گروه هفته‌ای دو بار در طول هشت هفته در مدت ۱۵ دقیقه آن را اجرا کردند. در گروه کنترل، مداخله‌ای صورت نگرفت. پس از هشت هفته از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد و مداخله انجام شده به گروه کنترل نیز آموزش داده شد. تحلیل داده‌ها با بهره‌گیری از نرم افزار /span/span/spanspan dir=LTR style=font-style:normal;span style=font-size:10.0pt;SPSS/span/span span style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;نسخه 16/span/span/span span style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;انجام شد./span/span/spanbr strongspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;یافته/span/span/span/strongstrongspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;‌/span/span/span/strongstrongspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;ها: /span/span/span/strongspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;آزمون تی مستقل، اختلاف معنی/span/span/spanspan dir=LTRspan style=font-size:10.0pt;‌/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;داری قبل از مداخله/span/span/span span style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;در میانگین استرس والدی دو گروه کنترل (/span/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;۹۲/1۳ /span/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-size:10.0pt;plusmn;/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt; ۳۷/۱۱۹/span/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;) و آزمون/span/span/span span style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;(/span/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;۰۱/14 /span/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-size:10.0pt;plusmn;/span/span span style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;۸۱/۱۱۸/span/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;)/span/span/span span style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;نشان نداد (۸۷۱/0/span/span/span span dir=LTR style=font-style:normal;span style=font-size:10.0pt;p=/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;و ۸۷۱/0 /span/span/spanspan dir=LTR style=font-style:normal;span style=font-size:10.0pt;t=/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;). در مرحله پس آزمون، میانگین نمره استرس والدی در گروه آزمون/span/span/span span style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;(/span/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;۲۹/۱۲ /span/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-size:10.0pt;plusmn;/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt; ۷۸/۱۲۸/span/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;)/span/span/span span style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;در مقایسه با گروه کنترل (/span/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;۶۵/۱۷ /span/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-size:10.0pt;plusmn;/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt; ۴۵/۱۲۲/span/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;)/span/span/span span style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;nbsp;به طور معنی‌داری متفاوت بود استرس والدی گروه آزمون افزایش بیشتری نشان داد (۰۴۷/0/span/span/spanspan dir=LTR style=font-style:normal;span style=font-size:10.0pt;p=/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt; و۶۸۶/۱- /span/span/spanspan dir=LTR style=font-style:normal;span style=font-size:10.0pt;t=/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;)، در حالی که در گروه کنترل، تفاوت معنی‌دار مشاهده نشد (055/0/span/span/span span dir=LTR style=font-style:normal;span style=font-size:10.0pt;p=/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;و 985/1- /span/span/spanspan dir=LTR style=font-style:normal;span style=font-size:10.0pt;t=/span/spanspan style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;). مداخله آشکار سازی هیجانی از طریق نوشتن بر زیرمقیاس‌های تعامل ناکارآمد والد- کودک/span/span/span span style=font-style:normal;span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;و کودک دشوار تأثیر منفی داشت و باعث افزایش آن‌ها شد اما موجب کاهش استرس در زیر مقیاس آشفتگی والدی گردید./span/span/spanspan dir=LTRspan style=font-size:10.0pt;/span/spanbr strongspan dir=RTLspan style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:10.0pt;نتیجه‌گیری کلی:/span/span/span/strongspan dir=RTLspan style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:10.0pt; از آن جا که آشکار سازی هیجانی از طریق نوشتن، استرس والدی مادران کودکان مبتلا به اوتیسم را افزایش دادspan style=color:black;، /span/spanپیشنهاد می‌شود مداخله‌ای با عناوین نوشتاری خنثی یا مثبت جهت استرس والدی مادران کودکان مبتلا به اوتیسم، اجرا گردد./span/span/div
    کلید واژگان
    آشکار سازی هیجانی از طریق نوشتن
    اختلال طیف اوتیسم
    استرس والدی
    پرستاری

    شماره نشریه
    131
    تاریخ نشر
    2021-08-01
    1400-05-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    گروه روانپرستاری، مر کز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایرا
    گروه روانپرستاری، مر کز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایرا
    گروه روانپرستاری، مر کز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران (نویسنده مسئول) شماره تماس:02143651722 Email: seyedfatemi.n@iums.ac.ir
    گروه مدیریت پرستاری، مرکز تحقیقات پرستاری جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
    آمار زیستی، مرکز تحقیقات مراقبت‌‌‌های پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران

    شاپا
    2008-5923
    2008-5931
    URI
    https://dx.doi.org/10.52547/ijn.34.131.19
    http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3455-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1142084

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب