نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپاراو, مرضیهfa_IR
dc.contributor.authorپویا منش, جعفرfa_IR
dc.contributor.authorبزازیان, سعیدهfa_IR
dc.contributor.authorباباخانی, وحیدهfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-21T00:26:02Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-11T00:26:02Z
dc.date.available1403-12-21T00:26:02Zfa_IR
dc.date.available2025-03-11T00:26:02Z
dc.date.issued2024-03-01en_US
dc.date.issued1402-12-11fa_IR
dc.identifier.citationپاراو, مرضیه, پویا منش, جعفر, بزازیان, سعیده, باباخانی, وحیده. (1402). مقایسه اثربخشی مدیریت استرس به روش شناختی- رفتاری و کنترل استرس به روش ذهن آگاهی بر نشانگان ملال پیش از قاعدگی دختران. مجله علوم پزشکی رازی, 31, 1-13. doi: 10.47176/rjms.31.36fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.47176/rjms.31.36
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-6867-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1139274
dc.description.abstractزمینه و هدف: نشانگان پیش از قاعدگی، مجموعه­ای از تغییرات رفتاری، خلقی و جسمانی است که پیش از دوره­ی قاعدگی یا در طول آن به صورت قابل پیش­بینی و پیوسته رخ می­دهد و به قدری شدید است که بعضی از جنبه­های زندگی زنان را تحت تاثیر قرار داده و می‌تواند منجر به کاهش عملکرد سالم، مشکلاتی در روابط بین فردی و اختلافات خانوادگی گردد، لذا هدف از انجام پژوهش حاضر  مقایسه اثربخشی مدیریت استرس به روش شناختی-رفتاری به روش ذهن آگاهی و کنترل استرس بر نشانگان ملال پیش از قاعدگی دختران دبیرستانی شهر اهواز بود.  روش کار: جامعه آماری پژوهش نیمه آزمایشی حاضر شامل دختران دبیرستانی شهر اهواز بود که تعداد نمونه آماری برابر با 45 نفر دانش­آموز بوده که به روش نمونه گیری در دسترس وارد پژوهش شدند. آزمودنی ها با توجه به همتاسازی به سه گروه کنترل استرس به شیوه­ی شناختی رفتاری، آموزش ذهن­آگاهی و کنترل تقسیم شدند. ابزار جمع آوری داده­ها، پرسشنامه غربالگری نشانگان پیش از قاعدگی(PSST) 2003 بود. تجزیه و تحلیل اماری با استفاده از روش آماری انکووا و آزمون تعقیبی توکی انجام گردید. یافته‌ها: یافته­ها نشان داد که هردو روش مدیریت استرس به روش شناختی-رفتاری و  ذهن آگاهی  به صورت جداگانه در کاهش نشانگان ملال پیش از قاعدگی تاثیر دارد (05/0P≤) اما بین دو روش مداخله تفاوت معنی داری به دست نیامد (05/0P≥). نتیجه‌گیری: به طور کلی نتایج نشان داد که  مدیریت استرس به روش شناختی-رفتاری در کاهش نشانگان ملال پیش از قاعدکی دختران تاثیرگذار است.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.47176/rjms.31.36
dc.subjectمدیریت استرسfa_IR
dc.subjectروش شناختی- رفتاریfa_IR
dc.subjectذهن آگاهیfa_IR
dc.subjectقاعدگیfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleمقایسه اثربخشی مدیریت استرس به روش شناختی- رفتاری و کنترل استرس به روش ذهن آگاهی بر نشانگان ملال پیش از قاعدگی دخترانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری مشاوره، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روان‌شناسی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه روان‌شناسی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روان‌شناسی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایرانfa_IR
dc.citation.volume31
dc.citation.spage1
dc.citation.epage13


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد