• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 0, شماره
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 0, شماره
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تأثیر خودکار آمدی پژوهشی بر مهارت‌های فراشناختی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و علوم پزشکی بابل

    (ندگان)پدیدآور
    خانعلی پور رودی, مائدهحسین زاده, بابکحسینی درون کلائی, سیده زهرا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: خودکارآمدی پژوهشی عامل مهمی برای موفقیت پژوهشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پیگیری اجرای تحقیق است. بر همین اساس، توانمندی انجام یکی از مهارت­های خودکارآمدی پژوهشی مهم و اساسی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی محسوب می­شود؛ لذا هدف مطالعه حاضر، بررسی تأثیر خودکار آمدی پژوهشی بر مهارت‌های فراشناختی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و علوم پزشکی بابل بود. روش کار: این پژوهش  از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) انجام شد. در رویکرد کیفی از روش دلفی و در رویکرد کمی از روش توصیفی از نوع همبستگی استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی اساتید دانشگاه  فرهنگیان و علوم پزشکی بابل که در زمینه موضوع پژوهش خبره بودند به تعداد 30 نفر از آنان مورد شناسایی قرار گرفت و براساس قانون اشباع به تعداد 10 نفرتعیین و به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در بخش کمی از نظرات دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و علوم پزشکی بابل به تعداد 4431 نفر استفاده شد. در این بخش بر اساس فرمول کوکران تعداد 351 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای براساس واحد دانشگاهی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. نظرات جامعه آماری در بخش کمی تحقیق از طریق 2 پرسشنامه خودکارامدی پژوهشی (محقق ساخته) با 66 سوال و 8 بعد، پرسشنامه باورهای فراشناختی با 30 سوال بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که رابطه بین خودکارامدی پژوهشی و باورهای فراشناختی از لحاظ آماری معنی‌دار است. مقدار t-value بسیار بالا (708/6) نشان‌دهنده آن است که احتمال این رابطه به صورت تصادفی بسیار کم است و می‌توان با اطمینان بیشتری گفت که خودکارامدی پژوهشی به طور معناداری بر باورهای فراشناختی تأثیر می‌گذارد. به بیان دیگر، افزایش کیفیت و اثربخشی خودکارامدی پژوهشی منجر به بهبود باورهای فراشناختی می‌شود. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که خودکارآمدی پژوهشی تأثیر مثبتی بر مهارت‌های فراشناختی دانشجویان دارد. این یافته‌ها بیانگر آن است که دانشجویانی که به توانایی‌های خود در انجام فعالیت‌های پژوهشی اعتماد دارند، از مهارت‌های فراشناختی مانند برنامه‌ریزی، ارزیابی، و نظارت بهتر و مؤثرتری استفاده می‌کنند.
    کلید واژگان
    خودکار آمدی پژوهشی
    مهارت های فراشناختی
    دانشگاه فرهنگیان
    علوم پزشکی بابل
    روانشناسی بالینی

    تاریخ نشر
    2023-09-01
    1402-06-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
    استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران،
    استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8622-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1139271

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب