نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorزارعی, محمدعلیfa_IR
dc.contributor.authorیاراحمدی, یحییfa_IR
dc.contributor.authorجدیدی, هوشنگfa_IR
dc.contributor.authorاحمدیان, حمزهfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-21T00:25:57Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-11T00:25:57Z
dc.date.available1403-12-21T00:25:57Zfa_IR
dc.date.available2025-03-11T00:25:57Z
dc.date.issued2023-09-01en_US
dc.date.issued1402-06-10fa_IR
dc.identifier.citationزارعی, محمدعلی, یاراحمدی, یحیی, جدیدی, هوشنگ, احمدیان, حمزه. (1402). اثر مدل علّی ارتباط بین گرایش به آسیب‎های روانی اجتماعی با امید به تحصیل در دانش آموزان. مجله علوم پزشکی رازی, 0, 385-395.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-8568-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1139269
dc.description.abstractزمینه و هدف: نوجوانی مرحله عبور از کودکی به بزرگسالی که با تغییرات عظیم فیزیولوژیک، روانی و اجتماعی همراه است و این تغییرات می‌تواند به منزله بحران یا طوفان در زندگی نوجوان باشد. این پژوهش با هدف بررسی میزان اثر مدل علّی ارتباط بین گرایش به آسیب‎های روانی اجتماعی با امید به تحصیل در دانش‎آموزان انجام شده است. روش کار: روش پژوهش از نوع همبستگی می باشد که جامعه آماری و نمونه آماری حدود 1050 نفر در 26 مدرسه بود که از این تعداد 14 مدرسه ناحیه 1 و 12 مدرسه ناحیه 2بود که بر اساس روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای  متناسب انتخاب  شد. با توجه به حجم 1050 نفری جامعه آماری، نمونه مورد نظر با استفاده از فرمول کوکران محاسبه گردید که تعداد آن تقریبا برابر با281 نفر تعیین شد. ابزار پژوهش عبارت بود از گرایش به آسیب‎های روانی- اجتماعی با پرسشنامه 60 سوالی هنجاریابی شده توسط عروجی، مرضیه(1395) با طیف 5 گزینه ای لیکرت و برای جمع آوری داده­های مربوط به امید به تحصیل از مقیاس امید تحصیلی سهرابی و سامانی (۲۰۱۱) بر مبنای نظریه امید اسنایدر و پرسشنامه امید شوری و اسنایدر، استفاده گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد مدل علّی ارتباط بین گرایش به آسیب‎های روانی اجتماعی بر امید به تحصیل دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان سنندج تأثیر دارد؛ پس از خارج کردن تأثیر پیش‌آزمون، اختلاف معناداری بین میانگین نمرات میزان امید به تحصیل دانش‌آموزان دو گروه در پس آزمون آموزش برنامه‌ی آموزشی پیش‌بینی شده بر اساس مدل مذکور وجود دارد. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته­های پژوهش می‌توان گفت که مدل علّی ارتباط بین گرایش به آسیب‎های روانی اجتماعی بر امید به تحصیل دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان سنندج مؤثر است.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectمدل علیfa_IR
dc.subjectگرایش به آسیب‎های روانی اجتماعیfa_IR
dc.subjectامید به تحصیلfa_IR
dc.subjectدانش آموزان متوسطه سنندجfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleاثر مدل علّی ارتباط بین گرایش به آسیب‎های روانی اجتماعی با امید به تحصیل در دانش آموزانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.fa_IR
dc.citation.volume0
dc.citation.spage385
dc.citation.epage395
nlai.contributor.orcid0009-0004-6749-4890


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد