• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 0, شماره
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 0, شماره
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثر مدل علّی ارتباط بین گرایش به آسیب‎های روانی اجتماعی با امید به تحصیل در دانش آموزان

    (ندگان)پدیدآور
    زارعی, محمدعلییاراحمدی, یحییجدیدی, هوشنگاحمدیان, حمزه
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: نوجوانی مرحله عبور از کودکی به بزرگسالی که با تغییرات عظیم فیزیولوژیک، روانی و اجتماعی همراه است و این تغییرات می‌تواند به منزله بحران یا طوفان در زندگی نوجوان باشد. این پژوهش با هدف بررسی میزان اثر مدل علّی ارتباط بین گرایش به آسیب‎های روانی اجتماعی با امید به تحصیل در دانش‎آموزان انجام شده است. روش کار: روش پژوهش از نوع همبستگی می باشد که جامعه آماری و نمونه آماری حدود 1050 نفر در 26 مدرسه بود که از این تعداد 14 مدرسه ناحیه 1 و 12 مدرسه ناحیه 2بود که بر اساس روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای  متناسب انتخاب  شد. با توجه به حجم 1050 نفری جامعه آماری، نمونه مورد نظر با استفاده از فرمول کوکران محاسبه گردید که تعداد آن تقریبا برابر با281 نفر تعیین شد. ابزار پژوهش عبارت بود از گرایش به آسیب‎های روانی- اجتماعی با پرسشنامه 60 سوالی هنجاریابی شده توسط عروجی، مرضیه(1395) با طیف 5 گزینه ای لیکرت و برای جمع آوری داده­های مربوط به امید به تحصیل از مقیاس امید تحصیلی سهرابی و سامانی (۲۰۱۱) بر مبنای نظریه امید اسنایدر و پرسشنامه امید شوری و اسنایدر، استفاده گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد مدل علّی ارتباط بین گرایش به آسیب‎های روانی اجتماعی بر امید به تحصیل دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان سنندج تأثیر دارد؛ پس از خارج کردن تأثیر پیش‌آزمون، اختلاف معناداری بین میانگین نمرات میزان امید به تحصیل دانش‌آموزان دو گروه در پس آزمون آموزش برنامه‌ی آموزشی پیش‌بینی شده بر اساس مدل مذکور وجود دارد. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته­های پژوهش می‌توان گفت که مدل علّی ارتباط بین گرایش به آسیب‎های روانی اجتماعی بر امید به تحصیل دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان سنندج مؤثر است.
    کلید واژگان
    مدل علی
    گرایش به آسیب‎های روانی اجتماعی
    امید به تحصیل
    دانش آموزان متوسطه سنندج
    روانشناسی بالینی

    تاریخ نشر
    2023-09-01
    1402-06-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
    استادیار، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
    استادیار، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
    استادیار، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8568-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1139269

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب