نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخالوعسکری, حسینfa_IR
dc.contributor.authorبرزگر, مجیدfa_IR
dc.contributor.authorسهرابی شگفتی, نادرهfa_IR
dc.contributor.authorجاویدی, حجت الهfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-21T00:25:52Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-11T00:25:52Z
dc.date.available1403-12-21T00:25:52Zfa_IR
dc.date.available2025-03-11T00:25:52Z
dc.date.issued2023-09-01en_US
dc.date.issued1402-06-10fa_IR
dc.identifier.citationخالوعسکری, حسین, برزگر, مجید, سهرابی شگفتی, نادره, جاویدی, حجت اله. (1402). نقش واسطه‌ای خودکارآمدی هیجانی در رابطه بین تفکر خلاق و امید تحصیلی. مجله علوم پزشکی رازی, 0, 303-311.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-8776-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1139262
dc.description.abstractزمینه و هدف: با توجه به اهمیت بحث یادگیری و آموزش در نظام آموزش و پرورش و ارتباط بین پیشرفت تحصیلی و تفکر در راستای جهت­دهی به آموزش موثر دانش­آموزان، هدف مطالعه بررسی نقش واسطه ای خودکارآمدی هیجانی در رابطه بین تفکر خلاق و امید تحصیلی بود. روش کار: روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود که جامعه آماری آن شامل دانش­ آموزان پسر مقطع اول و دوم شهر کازرون بود که تعداد نمونه آماری به روش نمونه­گیری خوشه‏ای چند مرحله‏ای 266 نفر انتخاب شد. به منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد تفکر خلاق پیتر هانی در دو بعد تفکر تحلیلی و تفکر نوآوری و خلاقیت و پرسشنامه امید تحصیلی سهرابی و سامانی، در دو بعد عاملیت و گذرگاه‌ها و پرسشنامه 32 سوالی خودکارآمدی هیجانی، استفاده شد. برای تحلیل داده­ها از رویکرد معادلات ساختاری واریانس محور با استفاده از نرم­افزار smartpls4.0 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین تفکر خلاق و امید تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد و خودکارآمدی هیجانی با ضریب مسیر کلی ۴۸۶/0 در رابطه بین تفکر خلاق و امید تحصیلی تاثیرگذار بود. همچنین نقش شاخص نیکویی برازش با مقدار 603/0 برازش کلی مدل را تایید نمود. نتیجه‌گیری: به طور کلی می­توان بیان کرد که اگر به دانش‌آموزان تکنیک‌های مدیریت استرس و اضطراب را آموزش داده شود می­توانند هیجانات خود را بهتر کنترل کنند؛ همچنین توانایی مدیریت هیجانات به فرد کمک می‌کند تا با آرامش بیشتری به مشکلات بپردازد و محیطی فراهم کنید که در آن دانش‌آموزان احساس امنیت و حمایت کنند و بتوانند درباره احساسات و نگرانی‌های خود صحبت کنند.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectخودکارآمدی هیجانیfa_IR
dc.subjectتفکر خلاقfa_IR
dc.subjectامید تحصیلیfa_IR
dc.subjectیادگیریfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleنقش واسطه‌ای خودکارآمدی هیجانی در رابطه بین تفکر خلاق و امید تحصیلیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی زند شیراز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume0
dc.citation.spage303
dc.citation.epage311
nlai.contributor.orcid0009-0009-1804-3424


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد