نقش واسطهای خودکارآمدی هیجانی در رابطه بین تفکر خلاق و امید تحصیلی
(ندگان)پدیدآور
خالوعسکری, حسینبرزگر, مجیدسهرابی شگفتی, نادرهجاویدی, حجت اله
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت بحث یادگیری و آموزش در نظام آموزش و پرورش و ارتباط بین پیشرفت تحصیلی و تفکر در راستای جهتدهی به آموزش موثر دانشآموزان، هدف مطالعه بررسی نقش واسطه ای خودکارآمدی هیجانی در رابطه بین تفکر خلاق و امید تحصیلی بود.
روش کار: روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود که جامعه آماری آن شامل دانش آموزان پسر مقطع اول و دوم شهر کازرون بود که تعداد نمونه آماری به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای 266 نفر انتخاب شد. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد تفکر خلاق پیتر هانی در دو بعد تفکر تحلیلی و تفکر نوآوری و خلاقیت و پرسشنامه امید تحصیلی سهرابی و سامانی، در دو بعد عاملیت و گذرگاهها و پرسشنامه 32 سوالی خودکارآمدی هیجانی، استفاده شد. برای تحلیل دادهها از رویکرد معادلات ساختاری واریانس محور با استفاده از نرمافزار smartpls4.0 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین تفکر خلاق و امید تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد و خودکارآمدی هیجانی با ضریب مسیر کلی ۴۸۶/0 در رابطه بین تفکر خلاق و امید تحصیلی تاثیرگذار بود. همچنین نقش شاخص نیکویی برازش با مقدار 603/0 برازش کلی مدل را تایید نمود.
نتیجهگیری: به طور کلی میتوان بیان کرد که اگر به دانشآموزان تکنیکهای مدیریت استرس و اضطراب را آموزش داده شود میتوانند هیجانات خود را بهتر کنترل کنند؛ همچنین توانایی مدیریت هیجانات به فرد کمک میکند تا با آرامش بیشتری به مشکلات بپردازد و محیطی فراهم کنید که در آن دانشآموزان احساس امنیت و حمایت کنند و بتوانند درباره احساسات و نگرانیهای خود صحبت کنند.
کلید واژگان
خودکارآمدی هیجانیتفکر خلاق
امید تحصیلی
یادگیری
روانشناسی بالینی
تاریخ نشر
2023-09-011402-06-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
استادیار، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی زند شیراز، ایران
شاپا
2228-70432228-7051



