• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 0, شماره
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 0, شماره
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نقش واسطه‌ای خودکارآمدی هیجانی در رابطه بین تفکر خلاق و امید تحصیلی

    (ندگان)پدیدآور
    خالوعسکری, حسینبرزگر, مجیدسهرابی شگفتی, نادرهجاویدی, حجت اله
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: با توجه به اهمیت بحث یادگیری و آموزش در نظام آموزش و پرورش و ارتباط بین پیشرفت تحصیلی و تفکر در راستای جهت­دهی به آموزش موثر دانش­آموزان، هدف مطالعه بررسی نقش واسطه ای خودکارآمدی هیجانی در رابطه بین تفکر خلاق و امید تحصیلی بود. روش کار: روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود که جامعه آماری آن شامل دانش­ آموزان پسر مقطع اول و دوم شهر کازرون بود که تعداد نمونه آماری به روش نمونه­گیری خوشه‏ای چند مرحله‏ای 266 نفر انتخاب شد. به منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد تفکر خلاق پیتر هانی در دو بعد تفکر تحلیلی و تفکر نوآوری و خلاقیت و پرسشنامه امید تحصیلی سهرابی و سامانی، در دو بعد عاملیت و گذرگاه‌ها و پرسشنامه 32 سوالی خودکارآمدی هیجانی، استفاده شد. برای تحلیل داده­ها از رویکرد معادلات ساختاری واریانس محور با استفاده از نرم­افزار smartpls4.0 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین تفکر خلاق و امید تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد و خودکارآمدی هیجانی با ضریب مسیر کلی ۴۸۶/0 در رابطه بین تفکر خلاق و امید تحصیلی تاثیرگذار بود. همچنین نقش شاخص نیکویی برازش با مقدار 603/0 برازش کلی مدل را تایید نمود. نتیجه‌گیری: به طور کلی می­توان بیان کرد که اگر به دانش‌آموزان تکنیک‌های مدیریت استرس و اضطراب را آموزش داده شود می­توانند هیجانات خود را بهتر کنترل کنند؛ همچنین توانایی مدیریت هیجانات به فرد کمک می‌کند تا با آرامش بیشتری به مشکلات بپردازد و محیطی فراهم کنید که در آن دانش‌آموزان احساس امنیت و حمایت کنند و بتوانند درباره احساسات و نگرانی‌های خود صحبت کنند.
    کلید واژگان
    خودکارآمدی هیجانی
    تفکر خلاق
    امید تحصیلی
    یادگیری
    روانشناسی بالینی

    تاریخ نشر
    2023-09-01
    1402-06-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
    استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
    دانشیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
    استادیار، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی زند شیراز، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8776-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1139262

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب