تأثیر آموزش مهارتهای بالینی بر خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی مازندران
(ندگان)پدیدآور
ساداتی, سیداسماعیلهاشم نژاد آبرسی, فاطمهصالحی, محمد
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: ارتقا سطح خودکارآمدی دانشجویان تحصیلات تکیملی و دستیاران دانشگاههای علوم پزشکی از اهمیت بسیاری برخوردار است و کلیه این افراد دورههای مهارتهای بالینی را طی میکنند، لذا هدف این مطالعه بررسی تأثیر آموزش مهارتهای بالینی بر خود کارآمدی تحصیلی در دانشجویان تحصیلات و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی مازندران بود.
روش کار: این مطالعه با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) انجام شد. در رویکرد کیفی از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی اساتید دانشگاههای علوم پزشکی کلان منطقه یک با مدرک تحصیلی دکتری و مرتبه علمی دانشیار و بالاتر به تعداد 29 بودند و براساس قانون اشباع به تعداد 14 نفر تعیین و به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در بخش کمی نیز از میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران به تعداد 1665 نفر بر اساس فرمول کوکران، تعداد 312 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته آموزش مهارت بالینی و پرسش نامه خودکارآمدی اون و فرامن (2015) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS21 و PLS انجام گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت بالینی بر خودکارآمدی در سطح 95/0 معنی دار شده است.
نتیجهگیری: به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که با تیکه بر آموزشهای مهارتهای بالینی میتوان سطح خودکارآمدی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران را بهبود بخشید لذا توجه به آموزشهای مهارتهای بالینی اهمیت دارد.
کلید واژگان
مهارتهای بالینیخود کارآمدی تحصیلی
دانشگاه علوم پزشکی مازندران
روانشناسی بالینی
تاریخ نشر
2023-09-011402-06-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایراناستادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
استاد گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
شاپا
2228-70432228-7051



