| dc.contributor.author | صاحبی, فهیمه السادات | fa_IR |
| dc.contributor.author | مهدیان, حسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | قاسمی مطلق, مهدی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-12-21T00:25:47Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-03-11T00:25:47Z | |
| dc.date.available | 1403-12-21T00:25:47Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-03-11T00:25:47Z | |
| dc.date.issued | 2023-08-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1402-05-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | صاحبی, فهیمه السادات, مهدیان, حسین, قاسمی مطلق, مهدی. (1402). مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی و درمان شناختی رفتاری بر هراس اجتماعی در پایان دوره درمان و پیگیری در دانش آموزان دختر متوسطه اول. مجله علوم پزشکی رازی, 30(5), 325-336. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8789-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1139256 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: دانش آموزان در ردههای مختلف از لحاظ مسایل روانی گروه حساسی محسوب میشوند. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی و درمان شناختی رفتاری بر هراس اجتماعی در پایان دوره درمان و پیگیری در دانش آموزان دختر متوسطه اول بود.
روش کار: پژوهش حاضر طرح نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل همراه با پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه اول شهرستان بهشهر که در سال 1403 - 1402 در مدارس مشغول به تحصیل بودند که بنا بر استعلام از اداره آموزش و پرورش شهرستان بهشهر تعداد 2320 نفر بودند. نمونه پژوهش حاضر شامل 45 نفر بود. در این پژوهش از روش نمونهگیری در دسترس و با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای استفاده شد. در این پژوهش از ابزار استاندارد استفاده شد که پرسشنامهها شامل پرسشنامه تنظیم هیجان توسط گارنفسکی و گرایج (2006)، پرسشنامه هراس اجتماعی کانور و همکارانش (2000) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کوواریانس و آزمون تعقیبی برونفنی استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که دو شیوه طرحواره درمانی هیجانی و درمان شناختی رفتاری، هراس اجتماعی اثر معنیدار داشتند. همچنین بین نمرات هراس اجتماعی در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری صرفنظر از گروه، تفاوت وجود داشت.
نتیجهگیری: با توجه به یافته ها از بین روشهای طرحواره درمانی هیجانی و درمان شناختی رفتاری، درمان شناختی رفتاری در بهبود هراس اجتماعی مؤثرتر واقع شد. به طور کلی، این نتایج بیانگر اهمیت انتخاب رویکرد درمانی مناسب بر اساس نوع مشکل روانشناختی و نیازهای فردی است، زیرا هر کدام از این رویکردها میتوانند در زمینههای خاصی نتایج بهتری ارائه دهند. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | طرحواره درمانی هیجانی | fa_IR |
| dc.subject | درمان شناختی رفتاری | fa_IR |
| dc.subject | هراس اجتماعی | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی و درمان شناختی رفتاری بر هراس اجتماعی در پایان دوره درمان و پیگیری در دانش آموزان دختر متوسطه اول | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 30 | |
| dc.citation.issue | 5 | |
| dc.citation.spage | 325 | |
| dc.citation.epage | 336 | |