مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی و درمان شناختی رفتاری بر هراس اجتماعی در پایان دوره درمان و پیگیری در دانش آموزان دختر متوسطه اول
(ندگان)پدیدآور
صاحبی, فهیمه الساداتمهدیان, حسینقاسمی مطلق, مهدی
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: دانش آموزان در ردههای مختلف از لحاظ مسایل روانی گروه حساسی محسوب میشوند. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی و درمان شناختی رفتاری بر هراس اجتماعی در پایان دوره درمان و پیگیری در دانش آموزان دختر متوسطه اول بود.
روش کار: پژوهش حاضر طرح نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل همراه با پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه اول شهرستان بهشهر که در سال 1403 - 1402 در مدارس مشغول به تحصیل بودند که بنا بر استعلام از اداره آموزش و پرورش شهرستان بهشهر تعداد 2320 نفر بودند. نمونه پژوهش حاضر شامل 45 نفر بود. در این پژوهش از روش نمونهگیری در دسترس و با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای استفاده شد. در این پژوهش از ابزار استاندارد استفاده شد که پرسشنامهها شامل پرسشنامه تنظیم هیجان توسط گارنفسکی و گرایج (2006)، پرسشنامه هراس اجتماعی کانور و همکارانش (2000) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کوواریانس و آزمون تعقیبی برونفنی استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که دو شیوه طرحواره درمانی هیجانی و درمان شناختی رفتاری، هراس اجتماعی اثر معنیدار داشتند. همچنین بین نمرات هراس اجتماعی در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری صرفنظر از گروه، تفاوت وجود داشت.
نتیجهگیری: با توجه به یافته ها از بین روشهای طرحواره درمانی هیجانی و درمان شناختی رفتاری، درمان شناختی رفتاری در بهبود هراس اجتماعی مؤثرتر واقع شد. به طور کلی، این نتایج بیانگر اهمیت انتخاب رویکرد درمانی مناسب بر اساس نوع مشکل روانشناختی و نیازهای فردی است، زیرا هر کدام از این رویکردها میتوانند در زمینههای خاصی نتایج بهتری ارائه دهند.
کلید واژگان
طرحواره درمانی هیجانیدرمان شناختی رفتاری
هراس اجتماعی
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2023-08-011402-05-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.استادیار، گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
استادیار، گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.
شاپا
2228-70432228-7051



