نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorگلپیرا, فرزانهfa_IR
dc.contributor.authorکردستانی, داودfa_IR
dc.contributor.authorگودرزی, کورشfa_IR
dc.contributor.authorعسگری, محمدfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-21T00:25:41Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-11T00:25:41Z
dc.date.available1403-12-21T00:25:41Zfa_IR
dc.date.available2025-03-11T00:25:41Z
dc.date.issued2023-01-01en_US
dc.date.issued1401-10-11fa_IR
dc.identifier.citationگلپیرا, فرزانه, کردستانی, داود, گودرزی, کورش, عسگری, محمد. (1401). مقایسه اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی و درمان پذیرش و تعهد بر رفتارهای پر خطر دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر کرج. مجله علوم پزشکی رازی, 29(11), 539-549.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-8257-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1139248
dc.description.abstractزمینه و هدف: عوامل زیادی در بروز رفتارهای پرخطر دانش آموزان نقش دارند، لذا پیش گیری از رفتارهای پرخطر نوجوانان با توجه به شرایط روانی، زیستی و اجتماعی آنان ضروری است. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی دو روش آموزش مهارت‌های زندگی و رویکرد مبتنی برتعهد بر رفتارهای پر خطر دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول انجام شد. روش کار: طرح تحقیق از نوع مطالعه نیمه آزمایشی و از نوع پیش- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهرستان کرج بودند. تعداد 60 نفر از آن‌ها که نمرات بالایی در پرسشنامه خطرپذیری نوجوانان ایرانی داشتند، انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل (هر کدام 20 نفر) جایگزین شدند. یکی از گروه‌های آزمایش در معرض ده جلسه 90 دقیقه ای، بسته آموزشی توانمندسازی روانی- اجتماعی دانش آموزان، محمدخانی (1394) و دومین گروه آزمایش در معرض 8 جلسه 90 دقیقه آموزش پذیرش و تعهد هیز (2011) قرار گرفتند. یک هفته پس از اتمام جلسات هر دو گروه مورد مطالعه، مجددا به آزمون‌های یاد شده پاسخ دادند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کواریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی بونفرنی استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد دو روش درمانی بررفتارهای پرخطر دانش آموزان دختر تاثیرگذارند. بین اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی با گروه پذیرش و تعهد بررفتارهای پرخطر دانش آموزان تفاوت معنادار است. همچنین آموزش مهارت‌های زندگی نسبت به پذیرش و تعهد در پیشگیری از رفتارهای پرخطر موثرتر بوده است. نتیجه‌گیری: استفاده از برنامه‎های آموزشی تدوین شده، براساس مهارت‎های زندگی و پذیرش و تعهد برکاهش نمرات رفتارهای پرخطر تاثیر دارد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectآموزش مهارت‌های زندگیfa_IR
dc.subjectپذیرش و تعهدfa_IR
dc.subjectرفتارهای پرخطرfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleمقایسه اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی و درمان پذیرش و تعهد بر رفتارهای پر خطر دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر کرجfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روانشناسی، واحد تهران، دانشگاه پیام نور، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue11
dc.citation.spage539
dc.citation.epage549


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد