• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 11
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 11
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی و درمان پذیرش و تعهد بر رفتارهای پر خطر دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر کرج

    (ندگان)پدیدآور
    گلپیرا, فرزانهکردستانی, داودگودرزی, کورشعسگری, محمد
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: عوامل زیادی در بروز رفتارهای پرخطر دانش آموزان نقش دارند، لذا پیش گیری از رفتارهای پرخطر نوجوانان با توجه به شرایط روانی، زیستی و اجتماعی آنان ضروری است. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی دو روش آموزش مهارت‌های زندگی و رویکرد مبتنی برتعهد بر رفتارهای پر خطر دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول انجام شد. روش کار: طرح تحقیق از نوع مطالعه نیمه آزمایشی و از نوع پیش- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهرستان کرج بودند. تعداد 60 نفر از آن‌ها که نمرات بالایی در پرسشنامه خطرپذیری نوجوانان ایرانی داشتند، انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل (هر کدام 20 نفر) جایگزین شدند. یکی از گروه‌های آزمایش در معرض ده جلسه 90 دقیقه ای، بسته آموزشی توانمندسازی روانی- اجتماعی دانش آموزان، محمدخانی (1394) و دومین گروه آزمایش در معرض 8 جلسه 90 دقیقه آموزش پذیرش و تعهد هیز (2011) قرار گرفتند. یک هفته پس از اتمام جلسات هر دو گروه مورد مطالعه، مجددا به آزمون‌های یاد شده پاسخ دادند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کواریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی بونفرنی استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد دو روش درمانی بررفتارهای پرخطر دانش آموزان دختر تاثیرگذارند. بین اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی با گروه پذیرش و تعهد بررفتارهای پرخطر دانش آموزان تفاوت معنادار است. همچنین آموزش مهارت‌های زندگی نسبت به پذیرش و تعهد در پیشگیری از رفتارهای پرخطر موثرتر بوده است. نتیجه‌گیری: استفاده از برنامه‎های آموزشی تدوین شده، براساس مهارت‎های زندگی و پذیرش و تعهد برکاهش نمرات رفتارهای پرخطر تاثیر دارد.
    کلید واژگان
    آموزش مهارت‌های زندگی
    پذیرش و تعهد
    رفتارهای پرخطر
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    11
    تاریخ نشر
    2023-01-01
    1401-10-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
    دانشیار گروه روانشناسی، واحد تهران، دانشگاه پیام نور، ایران
    استادیار گروه روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
    دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8257-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1139248

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب