نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپزشگی, الهامfa_IR
dc.contributor.authorعابدی, احمدfa_IR
dc.contributor.authorرئیسی, زهرهfa_IR
dc.contributor.authorجبل عاملی, شیداfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-21T00:25:30Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-11T00:25:30Z
dc.date.available1403-12-21T00:25:30Zfa_IR
dc.date.available2025-03-11T00:25:30Z
dc.date.issued2023-03-01en_US
dc.date.issued1401-12-10fa_IR
dc.identifier.citationپزشگی, الهام, عابدی, احمد, رئیسی, زهره, جبل عاملی, شیدا. (1401). رشد استعداد ریاضی کودکان٦-٤ ساله بر اساس هرم رشد استعداد پیرتو. مجله علوم پزشکی رازی, 29(12), 306-317.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-8742-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1139234
dc.description.abstractزمینه و هدف: کشف استعدادها در زمان کودکی و تمرکز بر روی آنها برای تربیت افراد متخصص و مستعد یکی از روشهای نوین در جوامع پیشرفته است. کودکان به لحاظ نوع و میزان برخورداری از استعداد با یکدیگر تفاوت دارند. یکی از انواع استعدادها، استعداد ریاضی است. برای شناسایی صحیح این نوع استعداد و پرورش آن در کودکان، نیاز است تا ابزار مناسب جهت کشف و بازی ها و فعالیت هایی جهت پرورش استعداد ریاضی برای کودکان در سنین قبل از مدرسه تدوین گردد. در این مطالعه، مولفه­های رشد استعداد ریاضی بر اساس هرم رشد استعداد پیرتو برای کودکان ٦-٤ سال کشف و یک بسته آموزشی برای والدین تدوین شد. روش کار: پژوهش حاضر از نوع پژوهش های کیفی و روش مورد استفاده برای این تحقیق، روش تحلیل مضمون به روش براون و کلارک(۲۰۰۶) بود. یافته‌ها: پس از بررسی متون و استخراج کدها و تجزیه و تحلیل آنها، ٢ موضوع شامل کشف استعداد ریاضی و پرورش استعداد ریاضی، انتخاب شدند. کشف استعداد ریاضی شامل ٢٠ تم اصلی و ٣٠ تم فرعی و پرورش استعداد شامل ١٥ تم اصلی و ٧٧ تم فرعی معرفی شدند. نتیجه‌گیری: رشد استعداد ریاضی بر اساس هرم رشد استعداد پیرتو در کودکان پیش دبستان از مولفه­های کاربردی و اعتبار لازم در جهت کشف ابزار و بازی­های استعداد ریاضی کودکان برخوردار است. با توجه هرچه بیشتر پژوهشگران به موضوع استعدادهای کودک در سنین پیش از دبستان، به امر تدوین برنامه­های آموزشی نوین کمک خواهد کرد. همچنین می­تواند الگویی راهنما، برای والدین در جهت آگاهی بیشتر در نسبت به اهمیت شناسایی و پرورش استعداد ریاضی کودکان باشد. از این رو پیشنهاد می­شود این بسته، برای والدین مربیان آموزشگاه­ها در جهت شناسایی و پرورش استعداد ریاضی کودک مورد استفاده قرار گیرد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectاستعداد ریاضیfa_IR
dc.subjectهرم رشد استعداد پیرتوfa_IR
dc.subjectکودکان پیش دبستانیfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleرشد استعداد ریاضی کودکان٦-٤ ساله بر اساس هرم رشد استعداد پیرتوfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روانشناسی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه روانشناسی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue12
dc.citation.spage306
dc.citation.epage317
nlai.contributor.orcid0009-0008-4766-7861
nlai.contributor.orcid0009-0000-9392-9326


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد