| dc.contributor.author | بهرامی, یونس | fa_IR |
| dc.contributor.author | برزگر, مجید | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-12-21T00:25:27Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-03-11T00:25:27Z | |
| dc.date.available | 1403-12-21T00:25:27Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-03-11T00:25:27Z | |
| dc.date.issued | 2022-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-09-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | بهرامی, یونس, برزگر, مجید. (1401). نقش میانجی نشخوار فکری در رابطه بین سندرم خستگی مزمن و اضطراب در بین دانشآموزان مقطع متوسطه. مجله علوم پزشکی رازی, 29(10), 522-532. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8994-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1139230 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: دانشآموزانی که سطح بالایی از سندرم خستگی مزمن دارند، این خستگی باعث کاهش سلامتی و شادی در دانشآموزان میشود. بنابراین عامل نشخوار فکری و اضطراب از عوامل مهم در سندرم خستگی مزمن است؛ از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی نشخوار فکری در رابطه بین سندرم خستگی مزمن و اضطراب در بین دانش آموزان مقطع متوسطه در سال 1401-1400 انجام شد.
روش کار: روش پژوهش از نوع همبستگی با تکیه بر مدلسازی معادلات ساختاری بوده و جامعه آماری آن دانشآموزان مقطع متوسطه اول شهر استهبان در سال تحصیلی 1401-1400 که از بین آنها 311 نفر به عنوان حجم نمونه به صورت در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه نشخوار فکری نالن هوکسما و مارو (1991)، خستگی مزمن اسمتس (1996) و اضطراب بک و همکارانش (1988) استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که خستگی عمومی با ضریب تاثیر (44/0) دارای رابطه مستقیم با نشخوار ذهنی میباشد. همچنین کاهش انگیزه با ضریب مسیر (33/0-) تاثیر منفی و معنیداری بر نشخوار ذهنی دارد. در نهایت نشخوار ذهنی با ضریب مسیر (64/0) تاثیر مستقیم و معنیداری بر اضطراب دارد. همچنین نتایج نشان داد خستگی عمومی و کاهش انگیزه بر اضطراب با نقش واسطهای نشخوار فکری اثر غیرمستقیم دارد.
نتیجهگیری: به طور کلی، میتوان نتیجه گرفت که خستگی عمومی و کاهش انگیزه، از طریق تأثیرگذاری بر نشخوار ذهنی، در شکلگیری و تشدید اضطراب نقش دارند. این نتایج اهمیت توجه به مدیریت خستگی، تقویت انگیزه و کنترل نشخوار ذهنی را در کاهش اضطراب برجسته میکند.
| fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | نشخوار فکری | fa_IR |
| dc.subject | سندرم خستگی مزمن | fa_IR |
| dc.subject | اضطراب | fa_IR |
| dc.subject | دانش آموزان مقطع متوسطه | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | نقش میانجی نشخوار فکری در رابطه بین سندرم خستگی مزمن و اضطراب در بین دانشآموزان مقطع متوسطه | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 29 | |
| dc.citation.issue | 10 | |
| dc.citation.spage | 522 | |
| dc.citation.epage | 532 | |
| nlai.contributor.orcid | 0009-0005-2354-3993 | |