نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبهرامی, یونسfa_IR
dc.contributor.authorبرزگر, مجیدfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-21T00:25:27Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-11T00:25:27Z
dc.date.available1403-12-21T00:25:27Zfa_IR
dc.date.available2025-03-11T00:25:27Z
dc.date.issued2022-12-01en_US
dc.date.issued1401-09-10fa_IR
dc.identifier.citationبهرامی, یونس, برزگر, مجید. (1401). نقش میانجی نشخوار فکری در رابطه بین سندرم خستگی مزمن و اضطراب در بین دانش‌آموزان مقطع متوسطه. مجله علوم پزشکی رازی, 29(10), 522-532.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-8994-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1139230
dc.description.abstractزمینه و هدف: دانش‌آموزانی که سطح بالایی از سندرم خستگی مزمن دارند، این خستگی باعث کاهش سلامتی و شادی در دانش­آموزان می‌شود. بنابراین عامل نشخوار فکری و اضطراب از عوامل مهم در سندرم خستگی مزمن است؛ از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی نشخوار فکری در رابطه بین سندرم خستگی مزمن و اضطراب در بین دانش آموزان مقطع متوسطه در سال 1401-1400 انجام شد. روش کار: روش پژوهش از نوع همبستگی با تکیه بر مدلسازی معادلات ساختاری بوده و جامعه آماری آن دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول شهر استهبان در سال تحصیلی 1401-1400 که از بین آنها 311 نفر به عنوان حجم نمونه به صورت در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از سه پرسشنامه نشخوار فکری نالن هوکسما و مارو (1991)، خستگی مزمن اسمتس (1996) و اضطراب بک و همکارانش (1988) استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که خستگی عمومی با ضریب تاثیر (44/0) دارای رابطه مستقیم با نشخوار ذهنی می‌باشد. همچنین کاهش انگیزه با ضریب مسیر (33/0-) تاثیر منفی و معنی‌داری بر نشخوار ذهنی دارد. در نهایت نشخوار ذهنی با ضریب مسیر (64/0) تاثیر مستقیم و معنی‌داری بر اضطراب دارد. همچنین نتایج نشان داد خستگی عمومی و کاهش انگیزه بر اضطراب با نقش واسطه‌ای نشخوار فکری اثر غیرمستقیم دارد. نتیجه‌گیری: به طور کلی، می‌توان نتیجه گرفت که خستگی عمومی و کاهش انگیزه، از طریق تأثیرگذاری بر نشخوار ذهنی، در شکل‌گیری و تشدید اضطراب نقش دارند. این نتایج اهمیت توجه به مدیریت خستگی، تقویت انگیزه و کنترل نشخوار ذهنی را در کاهش اضطراب برجسته می‌کند.  fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectنشخوار فکریfa_IR
dc.subjectسندرم خستگی مزمنfa_IR
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectدانش آموزان مقطع متوسطهfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleنقش میانجی نشخوار فکری در رابطه بین سندرم خستگی مزمن و اضطراب در بین دانش‌آموزان مقطع متوسطهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.fa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue10
dc.citation.spage522
dc.citation.epage532
nlai.contributor.orcid0009-0005-2354-3993


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد