نقش میانجی نشخوار فکری در رابطه بین سندرم خستگی مزمن و اضطراب در بین دانشآموزان مقطع متوسطه
(ندگان)پدیدآور
بهرامی, یونسبرزگر, مجید
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: دانشآموزانی که سطح بالایی از سندرم خستگی مزمن دارند، این خستگی باعث کاهش سلامتی و شادی در دانشآموزان میشود. بنابراین عامل نشخوار فکری و اضطراب از عوامل مهم در سندرم خستگی مزمن است؛ از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی نشخوار فکری در رابطه بین سندرم خستگی مزمن و اضطراب در بین دانش آموزان مقطع متوسطه در سال 1401-1400 انجام شد.
روش کار: روش پژوهش از نوع همبستگی با تکیه بر مدلسازی معادلات ساختاری بوده و جامعه آماری آن دانشآموزان مقطع متوسطه اول شهر استهبان در سال تحصیلی 1401-1400 که از بین آنها 311 نفر به عنوان حجم نمونه به صورت در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه نشخوار فکری نالن هوکسما و مارو (1991)، خستگی مزمن اسمتس (1996) و اضطراب بک و همکارانش (1988) استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که خستگی عمومی با ضریب تاثیر (44/0) دارای رابطه مستقیم با نشخوار ذهنی میباشد. همچنین کاهش انگیزه با ضریب مسیر (33/0-) تاثیر منفی و معنیداری بر نشخوار ذهنی دارد. در نهایت نشخوار ذهنی با ضریب مسیر (64/0) تاثیر مستقیم و معنیداری بر اضطراب دارد. همچنین نتایج نشان داد خستگی عمومی و کاهش انگیزه بر اضطراب با نقش واسطهای نشخوار فکری اثر غیرمستقیم دارد.
نتیجهگیری: به طور کلی، میتوان نتیجه گرفت که خستگی عمومی و کاهش انگیزه، از طریق تأثیرگذاری بر نشخوار ذهنی، در شکلگیری و تشدید اضطراب نقش دارند. این نتایج اهمیت توجه به مدیریت خستگی، تقویت انگیزه و کنترل نشخوار ذهنی را در کاهش اضطراب برجسته میکند.
کلید واژگان
نشخوار فکریسندرم خستگی مزمن
اضطراب
دانش آموزان مقطع متوسطه
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2022-12-011401-09-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایراناستادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
شاپا
2228-70432228-7051



