| dc.contributor.author | خلیلی, توران | fa_IR |
| dc.contributor.author | زارعی, حیدرعلی | fa_IR |
| dc.contributor.author | میرهاشمی, مالک | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-12-21T00:25:24Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-03-11T00:25:24Z | |
| dc.date.available | 1403-12-21T00:25:24Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-03-11T00:25:24Z | |
| dc.date.issued | 2022-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-09-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | خلیلی, توران, زارعی, حیدرعلی, میرهاشمی, مالک. (1401). تدوین مدلی برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از طریق سرمایه روانشناختی و درگیری تحصیلی با نقش واسطه ای سرسختی تحصیلی. مجله علوم پزشکی رازی, 29(10), 486-494. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7834-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1139227 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: آموزش و پرورش یک مکانیسم اصلی برای توسعۀ مهارت های انسانی و پیشرفت تحصیلی و عنصر اصلی توسعه اقتصادی ملی است. هدف از انجام پژوهش حاضر، تدوین مدلی برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از طریق سرمایه روانشناختی و درگیری تحصیلی با نقش واسطه ای سرسختی تحصیلی بود.
روش کار: پژوهش حاضر به روش همبستگی و در گروه طرح های علّی غیرآزمایشی به روش تحلیل مسیر است که به بررسی روابط علّی غیرآزمایشی از طریق همبستگی بین آنها می پردازد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر ابتدایی پایه ششم مدارس دولتی منطقه 4 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 240 دانش آموز به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و آولیو(2007)، پرسشنامه درگیری تحصیلی، پرسشنامه سرسختی تحصیلی و پرسشنامه پیشرفت تحصیلی فام و تیلور(۱۹۹۴) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها و محاسبه همبستگی بین متغیرهای پژوهش از روش همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار SPSS 22 و همچنین برای بررسی روابط ساختاری بین متغیرهای سرمایه روانشناختی و درگیری تحصیلی و سرسختی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی به طریق تحلیل مسیر از نرم افزار LISREL استفاده شد.
یافتهها: نتایج به دست آمده با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که در کل نمونه، همه ضرایب مسیرهای بین متغیرها از لحاظ آماری معنی دار بودند.
نتیجهگیری: به طور کلی میتوان گفت که در این مدل، تأثیر سرمایه روانشناختی و درگیری تحصیلی متغیر(برونزا) با نقش واسطه ای سرسختی تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی(متغیر درونزا)، مثبت و معنی دار بود. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | پیشرفت تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | سرمایه روانشناختی | fa_IR |
| dc.subject | درگیری تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | سرسختی تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | تدوین مدلی برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از طریق سرمایه روانشناختی و درگیری تحصیلی با نقش واسطه ای سرسختی تحصیلی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روان شناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، گروه روانشناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 29 | |
| dc.citation.issue | 10 | |
| dc.citation.spage | 486 | |
| dc.citation.epage | 494 | |