نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخلیلی, تورانfa_IR
dc.contributor.authorزارعی, حیدرعلیfa_IR
dc.contributor.authorمیرهاشمی, مالکfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-21T00:25:24Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-11T00:25:24Z
dc.date.available1403-12-21T00:25:24Zfa_IR
dc.date.available2025-03-11T00:25:24Z
dc.date.issued2022-12-01en_US
dc.date.issued1401-09-10fa_IR
dc.identifier.citationخلیلی, توران, زارعی, حیدرعلی, میرهاشمی, مالک. (1401). تدوین مدلی برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از طریق سرمایه روانشناختی و درگیری تحصیلی با نقش واسطه ای سرسختی تحصیلی. مجله علوم پزشکی رازی, 29(10), 486-494.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-7834-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1139227
dc.description.abstractزمینه و هدف: آموزش و پرورش یک مکانیسم اصلی برای توسعۀ مهارت های انسانی و پیشرفت تحصیلی و عنصر اصلی توسعه اقتصادی ملی است. هدف از انجام پژوهش حاضر، تدوین مدلی برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از طریق سرمایه روانشناختی و درگیری تحصیلی با نقش واسطه ای سرسختی تحصیلی بود. روش کار: پژوهش حاضر به روش همبستگی و در گروه طرح های علّی غیرآزمایشی به روش تحلیل مسیر است که به بررسی روابط علّی غیرآزمایشی از طریق همبستگی بین آنها می پردازد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر ابتدایی پایه ششم مدارس دولتی منطقه 4 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 240 دانش آموز به روش نمونه گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و آولیو(2007)، پرسشنامه درگیری تحصیلی، پرسشنامه سرسختی تحصیلی و پرسشنامه پیشرفت تحصیلی فام و تیلور(۱۹۹۴) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها و محاسبه همبستگی بین متغیرهای پژوهش از روش همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار SPSS 22 و همچنین برای بررسی روابط ساختاری بین متغیرهای سرمایه روانشناختی و درگیری تحصیلی و سرسختی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی به طریق تحلیل مسیر از نرم افزار LISREL استفاده شد. یافته‌ها: نتایج به دست آمده با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که در کل نمونه، همه ضرایب مسیرهای بین متغیرها از لحاظ آماری معنی دار بودند. نتیجه‌گیری: به طور کلی می­توان گفت که در این مدل، تأثیر سرمایه روانشناختی و درگیری تحصیلی متغیر(برونزا) با نقش واسطه ای سرسختی تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی(متغیر درونزا)، مثبت و معنی دار بود.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectپیشرفت تحصیلیfa_IR
dc.subjectسرمایه روانشناختیfa_IR
dc.subjectدرگیری تحصیلیfa_IR
dc.subjectسرسختی تحصیلیfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleتدوین مدلی برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از طریق سرمایه روانشناختی و درگیری تحصیلی با نقش واسطه ای سرسختی تحصیلیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روان شناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه روانشناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue10
dc.citation.spage486
dc.citation.epage494


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد