تدوین مدلی برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از طریق سرمایه روانشناختی و درگیری تحصیلی با نقش واسطه ای سرسختی تحصیلی
(ندگان)پدیدآور
خلیلی, تورانزارعی, حیدرعلیمیرهاشمی, مالک
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: آموزش و پرورش یک مکانیسم اصلی برای توسعۀ مهارت های انسانی و پیشرفت تحصیلی و عنصر اصلی توسعه اقتصادی ملی است. هدف از انجام پژوهش حاضر، تدوین مدلی برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از طریق سرمایه روانشناختی و درگیری تحصیلی با نقش واسطه ای سرسختی تحصیلی بود.
روش کار: پژوهش حاضر به روش همبستگی و در گروه طرح های علّی غیرآزمایشی به روش تحلیل مسیر است که به بررسی روابط علّی غیرآزمایشی از طریق همبستگی بین آنها می پردازد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر ابتدایی پایه ششم مدارس دولتی منطقه 4 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 240 دانش آموز به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و آولیو(2007)، پرسشنامه درگیری تحصیلی، پرسشنامه سرسختی تحصیلی و پرسشنامه پیشرفت تحصیلی فام و تیلور(۱۹۹۴) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها و محاسبه همبستگی بین متغیرهای پژوهش از روش همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار SPSS 22 و همچنین برای بررسی روابط ساختاری بین متغیرهای سرمایه روانشناختی و درگیری تحصیلی و سرسختی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی به طریق تحلیل مسیر از نرم افزار LISREL استفاده شد.
یافتهها: نتایج به دست آمده با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که در کل نمونه، همه ضرایب مسیرهای بین متغیرها از لحاظ آماری معنی دار بودند.
نتیجهگیری: به طور کلی میتوان گفت که در این مدل، تأثیر سرمایه روانشناختی و درگیری تحصیلی متغیر(برونزا) با نقش واسطه ای سرسختی تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی(متغیر درونزا)، مثبت و معنی دار بود.
کلید واژگان
پیشرفت تحصیلیسرمایه روانشناختی
درگیری تحصیلی
سرسختی تحصیلی
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2022-12-011401-09-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روان شناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایراندانشیار، گروه روانشناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
شاپا
2228-70432228-7051
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
پیش بینی شکوفایی تحصیلی دانشآموزان بر اساس هوش اخلاقی: نقش میانجی انگیزه تحصیلی، هیجانهای تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی، و فرسودگی تحصیلی
حسامپور, فاطمه؛ رضایی, علی محمد (عباسعلی حسین خانزاده, 2023-08-01)مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر، تدوین مدلی برای تبیین شکوفایی تحصیلی دانشآموزان بر اساس هوش اخلاقی با میانجیگری متغیرهای انگیزه تحصیلی، هیجانهای تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی بود. روش: روش مطالعه حاضر، ...
-
ارائه مدلی جهت تعیین رابطه بین شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی و موفقیت تحصیلی با خودشکوفایی تحصیلی مبتنی بر میانجیگری جدیت تحصیلی
نقش, سیمین؛ شفیع پور مطلق, فرهاد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران), 2016-04-20)هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی و موفقیت تحصیلی با خودشکوفایی تحصیلی مبتنی بر میانجی گری جدیت تحصیلی بوده است. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری مورد مطالعه این تحقیق ...
-
رابطه بین اهمالکاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان: نقش میانجی خودنظمجویی تحصیلی
پورعبدل, سعید (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2024-09-22)هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اهمالکاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان با نقش میانجی خودنظمجویی تحصیلی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر روابط ساختاری (مدلیابی معادلات ساختاری) ...



