• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 10
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 10
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تدوین مدلی برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از طریق سرمایه روانشناختی و درگیری تحصیلی با نقش واسطه ای سرسختی تحصیلی

    (ندگان)پدیدآور
    خلیلی, تورانزارعی, حیدرعلیمیرهاشمی, مالک
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: آموزش و پرورش یک مکانیسم اصلی برای توسعۀ مهارت های انسانی و پیشرفت تحصیلی و عنصر اصلی توسعه اقتصادی ملی است. هدف از انجام پژوهش حاضر، تدوین مدلی برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از طریق سرمایه روانشناختی و درگیری تحصیلی با نقش واسطه ای سرسختی تحصیلی بود. روش کار: پژوهش حاضر به روش همبستگی و در گروه طرح های علّی غیرآزمایشی به روش تحلیل مسیر است که به بررسی روابط علّی غیرآزمایشی از طریق همبستگی بین آنها می پردازد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر ابتدایی پایه ششم مدارس دولتی منطقه 4 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 240 دانش آموز به روش نمونه گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و آولیو(2007)، پرسشنامه درگیری تحصیلی، پرسشنامه سرسختی تحصیلی و پرسشنامه پیشرفت تحصیلی فام و تیلور(۱۹۹۴) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها و محاسبه همبستگی بین متغیرهای پژوهش از روش همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار SPSS 22 و همچنین برای بررسی روابط ساختاری بین متغیرهای سرمایه روانشناختی و درگیری تحصیلی و سرسختی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی به طریق تحلیل مسیر از نرم افزار LISREL استفاده شد. یافته‌ها: نتایج به دست آمده با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که در کل نمونه، همه ضرایب مسیرهای بین متغیرها از لحاظ آماری معنی دار بودند. نتیجه‌گیری: به طور کلی می­توان گفت که در این مدل، تأثیر سرمایه روانشناختی و درگیری تحصیلی متغیر(برونزا) با نقش واسطه ای سرسختی تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی(متغیر درونزا)، مثبت و معنی دار بود.
    کلید واژگان
    پیشرفت تحصیلی
    سرمایه روانشناختی
    درگیری تحصیلی
    سرسختی تحصیلی
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    10
    تاریخ نشر
    2022-12-01
    1401-09-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روان شناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
    دانشیار، گروه روانشناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران
    دانشیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7834-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1139227

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • پیش­ بینی شکوفایی تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس هوش اخلاقی: نقش میانجی انگیزه تحصیلی، هیجان­های تحصیلی، اهمال­کاری تحصیلی، و فرسودگی تحصیلی 

      حسامپور, فاطمه؛ رضایی, علی محمد (عباسعلی حسین خانزاده, 2023-08-01)
      مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر، تدوین مدلی برای تبیین شکوفایی تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس هوش اخلاقی با میانجی‌گری متغیرهای انگیزه تحصیلی، هیجان‌های تحصیلی، اهمال‌کاری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی بود. روش: روش مطالعه حاضر، ...

    • ارائه مدلی جهت تعیین رابطه بین شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی و موفقیت تحصیلی با خودشکوفایی تحصیلی مبتنی بر میانجی‌گری جدیت تحصیلی 

      نقش, سیمین؛ شفیع پور مطلق, فرهاد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران), 2016-04-20)
      هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی و موفقیت تحصیلی با خودشکوفایی تحصیلی مبتنی بر میانجی گری جدیت تحصیلی بوده است. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری مورد مطالعه این تحقیق ...

    • رابطه بین اهمال‌کاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانش‌آموزان: نقش میانجی خودنظم‌جویی تحصیلی 

      پورعبدل, سعید (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2024-09-22)
      هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اهمال‌کاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانش‌­آموزان با نقش میانجی خودنظم­‌جویی تحصیلی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر روابط ساختاری (مدل­‌یابی معادلات ساختاری) ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب