نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصالحی, علیfa_IR
dc.contributor.authorشامرادی, حسنfa_IR
dc.contributor.authorعبدل زاده باویل, مائدهfa_IR
dc.contributor.authorزینالی حسین بگلو, فائزهfa_IR
dc.contributor.authorبنده علی نصرآباد, نداfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-21T00:25:20Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-11T00:25:20Z
dc.date.available1403-12-21T00:25:20Zfa_IR
dc.date.available2025-03-11T00:25:20Z
dc.date.issued2022-10-01en_US
dc.date.issued1401-07-09fa_IR
dc.identifier.citationصالحی, علی, شامرادی, حسن, عبدل زاده باویل, مائده, زینالی حسین بگلو, فائزه, بنده علی نصرآباد, ندا. (1401). پیش بینی نگرش تست به اعتیاد دانشجویان دانشگاه آزاد مبتنی بر طرح‌واره‌های خودآگاهی هیجانی و سبک دلبستگی ایمن. مجله علوم پزشکی رازی, 29(7), 259-268.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-8473-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1139221
dc.description.abstractزمینه و هدف: دوره دانشجویی دوره‏ای حساس و پر خطر است و احتمال‏ دارد دانشجویان به سوی مصرف مواد مخدر و اعتیاد کشیده شوند، اصلاح نگرش دانشجویان نسبت به مواد مخدر می‏تواند در پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه و جامعه کار آمد باشد. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی نگرش به اعتیاد دانشجویان بر اساس سبک­های دلبستگی و طرحواره­های هیجانی انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر یک تحقیق همبستگی از نوع پیش بینی می­باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در سال تحصیلی 1401-1402 تشکیل دادند. که تعداد 250 نفر با روش            نمونه ­گیری در دسترس  به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع­ آوری اطلاعات از پرسشنامه نگرش سنج مواد مخدر، پرسشنامه سبک دلبستگی بزرگسال و مقیاس طرحواره ­های هیجانی استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ­ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده گردید. یافته­ ها: نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که بین سبک دلبستگی ایمن با نگرش نست به اعتیاد رابطه معنی­دار منفی و بین سبک دلبستگی دوسوگرا و اجتنابی با نگرش نست به اعتیاد رابطه معنی­دار مثبت بدست آمد. در طرحواره ­های هیجانی بین طرحواره­های نشخوار ذهنی؛ سرزنش ودیدگاه ساده انگارانه با نگرش مثبت نست به اعتیاد رابطه مثبت معنی­دار و بین طرحواره­های خودآگاهی هیجانی؛ گناه؛ غیرقابل کنترل بودن؛ قابل درک بودن؛ تلاش برای منطقی بودن؛ سرزنش؛ تلاش برای منطقی بودن؛ ارزش­های والاتر؛ پذیرش هیجان­ها و توافق با نگرش نسبت به اعتیاد رابطه معنی­داری منفی بدست آمد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که ارزش­های والاتر، نشخوار ذهنی، دلبستگی اجتنابی نزدیک به 20درصد از تغییرات نگرش مثبت نست به اعتیاد را به طور معناداری در دانشجویان تبیین نمایند. نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج پژوهش بدست آمده می توان گفت سبک­های دلبستگی و طرحواره ­های هیجانی نقش مهمی در پیشگیری از گرایش دانشجویان به سوء مصرف موادمخدر دارد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectطرح واره های هیجانیfa_IR
dc.subjectنگرش به اعتیادfa_IR
dc.subjectسبک های دلبستگی.fa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleپیش بینی نگرش تست به اعتیاد دانشجویان دانشگاه آزاد مبتنی بر طرح‌واره‌های خودآگاهی هیجانی و سبک دلبستگی ایمنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه رادیولوژی، دانشکده پزشکی، بیمارستان عمومی امام حسین، دانشگاه علوم پزشکی بهشتی، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی، گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان اراک، اراک، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی، گروه مشاوره، دانشگاه فرهنگیان نسیبه تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی، گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری خوی، خوی، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مشاوره، حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم علیه السلام، ری، ایران.fa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue7
dc.citation.spage259
dc.citation.epage268
nlai.contributor.orcid0009-0008-4290-7280
nlai.contributor.orcid0009-0008-4696-6560
nlai.contributor.orcid0009-0004-2454-7632
nlai.contributor.orcid0009-0000-7854-3716
nlai.contributor.orcid0009-0007-7432-9254


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد