| dc.contributor.author | رضائی, ریحانه | fa_IR |
| dc.contributor.author | رضائی, علیرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | گودرزی, امیرحسین | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-12-21T00:25:17Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-03-11T00:25:17Z | |
| dc.date.available | 1403-12-21T00:25:17Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-03-11T00:25:17Z | |
| dc.date.issued | 2022-08-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-05-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | رضائی, ریحانه, رضائی, علیرضا, گودرزی, امیرحسین. (1401). بررسی رابطه انگیزش تحصیلی و سرزندگی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی در دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه. مجله علوم پزشکی رازی, 29(5), 227-237. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8926-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1139218 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: موفقیت و پیشرفت در یادگیری از جمله اهداف اساسی تمام نظامهای آموزشی به شمار میرود. یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در دستیابی به این هدف، ایجاد محیطهایی است که احساس انرژی و سرزندگی را در دانشآموزان تقویت کند. لذا هدف از این پژوهش بررسی رابطه انگیزش تحصیلی و سرزندگی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی در دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه بود.
روش کار: این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. دلیل استفاده از همبستگی این است که پژوهشگر قصد بررسی رابطه بین متغیرها را دارد. در این پژوهش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و ذهن آگاهی به عنوان متغیر پیشبین و بهزیستی روانشناختی به عنوان متغیر ملاک محسوب میشود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه شهر نکا در سال تحصیلی 1401- 1400 تشکیل میدهند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه بهزیستی روانشناختی، پرسشنامه انگیزش تحصیلی و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی بود و همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS-23 استفاده گردید.
یافته ها: نتیجه نشان میدهد که بین بهزیستی روانشناختی با مولفههای انگیزش تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد و همچنین نتایج نشان داد که همخوانی بین سرزندگی تحصیلی با بهزیستی روانشناختی در دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه ارتباط معنادار دارد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده از تحقیق، در فضای تحصیلی، سرزندگی بهعنوان حالتی از نشاط و انرژی درونی، بر تجربه روانی و عملکرد دانشآموزان تأثیر میگذارد و در ارتباطی پویا با انگیزش و بهزیستی روانشناختی آنها قرار دارد. این چرخه مثبت میان سرزندگی و انگیزش، به طور ضمنی با حس کلی رضایت از زندگی و رشد روانی دانشآموزان نیز پیوند دارد. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | فضای تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | سرزندگی تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | انگیزش | fa_IR |
| dc.subject | بهزیستی روانشناختی | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | بررسی رابطه انگیزش تحصیلی و سرزندگی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی در دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده علوم رفتاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی مشاوره، دانشگاه فرهنگیان واحد امام خمینی سلماس، ارومیه، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکترای گروه روانشناسی، واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 29 | |
| dc.citation.issue | 5 | |
| dc.citation.spage | 227 | |
| dc.citation.epage | 237 | |
| nlai.contributor.orcid | 0009-0004-1481-7892 | |
| nlai.contributor.orcid | 0009-0003-4384-2566 | |