نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرضائی, ریحانهfa_IR
dc.contributor.authorرضائی, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorگودرزی, امیرحسینfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-21T00:25:17Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-11T00:25:17Z
dc.date.available1403-12-21T00:25:17Zfa_IR
dc.date.available2025-03-11T00:25:17Z
dc.date.issued2022-08-01en_US
dc.date.issued1401-05-10fa_IR
dc.identifier.citationرضائی, ریحانه, رضائی, علیرضا, گودرزی, امیرحسین. (1401). بررسی رابطه انگیزش تحصیلی و سرزندگی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی در دانش‌ آموزان پسر دوره اول متوسطه. مجله علوم پزشکی رازی, 29(5), 227-237.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-8926-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1139218
dc.description.abstractزمینه و هدف: موفقیت و پیشرفت در یادگیری از جمله اهداف اساسی تمام نظام‌های آموزشی به شمار می‌رود. یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در دستیابی به این هدف، ایجاد محیط‌هایی است که احساس انرژی و سرزندگی را در دانش‌آموزان تقویت کند. لذا هدف از این پژوهش بررسی رابطه انگیزش تحصیلی و سرزندگی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی در دانش‏آموزان پسر دوره اول متوسطه بود. روش کار: این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. دلیل استفاده از همبستگی این است که پژوهشگر قصد بررسی رابطه بین متغیرها را دارد. در این پژوهش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و ذهن آگاهی به عنوان متغیر پیشبین و بهزیستی روانشناختی به عنوان متغیر ملاک محسوب میشود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش‏آموزان پسر دوره اول متوسطه شهر نکا در سال تحصیلی 1401- 1400 تشکیل میدهند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه بهزیستی روانشناختی، پرسشنامه انگیزش تحصیلی و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی بود و همچنین برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS-23 استفاده گردید. یافته ­ها: نتیجه نشان می‌دهد که بین بهزیستی روانشناختی با مولفههای انگیزش تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد و همچنین نتایج نشان داد که همخوانی بین سرزندگی تحصیلی با بهزیستی روانشناختی در دانش‌آموزان پسر دوره اول متوسطه ارتباط معنادار دارد. نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج به دست آمده از تحقیق، در فضای تحصیلی، سرزندگی به‌عنوان حالتی از نشاط و انرژی درونی، بر تجربه روانی و عملکرد دانش‌آموزان تأثیر می‌گذارد و در ارتباطی پویا با انگیزش و بهزیستی روان‌شناختی آن‌ها قرار دارد. این چرخه مثبت میان سرزندگی و انگیزش، به طور ضمنی با حس کلی رضایت از زندگی و رشد روانی دانش‌آموزان نیز پیوند دارد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectفضای تحصیلیfa_IR
dc.subjectسرزندگی تحصیلیfa_IR
dc.subjectانگیزشfa_IR
dc.subjectبهزیستی روان‌شناختیfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleبررسی رابطه انگیزش تحصیلی و سرزندگی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی در دانش‌ آموزان پسر دوره اول متوسطهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده علوم رفتاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی مشاوره، دانشگاه فرهنگیان واحد امام خمینی سلماس، ارومیه، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدکترای گروه روانشناسی، واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue5
dc.citation.spage227
dc.citation.epage237
nlai.contributor.orcid0009-0004-1481-7892
nlai.contributor.orcid0009-0003-4384-2566


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد