• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 5
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 5
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی رابطه انگیزش تحصیلی و سرزندگی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی در دانش‌ آموزان پسر دوره اول متوسطه

    (ندگان)پدیدآور
    رضائی, ریحانهرضائی, علیرضاگودرزی, امیرحسین
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: موفقیت و پیشرفت در یادگیری از جمله اهداف اساسی تمام نظام‌های آموزشی به شمار می‌رود. یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در دستیابی به این هدف، ایجاد محیط‌هایی است که احساس انرژی و سرزندگی را در دانش‌آموزان تقویت کند. لذا هدف از این پژوهش بررسی رابطه انگیزش تحصیلی و سرزندگی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی در دانش‏آموزان پسر دوره اول متوسطه بود. روش کار: این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. دلیل استفاده از همبستگی این است که پژوهشگر قصد بررسی رابطه بین متغیرها را دارد. در این پژوهش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و ذهن آگاهی به عنوان متغیر پیشبین و بهزیستی روانشناختی به عنوان متغیر ملاک محسوب میشود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش‏آموزان پسر دوره اول متوسطه شهر نکا در سال تحصیلی 1401- 1400 تشکیل میدهند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه بهزیستی روانشناختی، پرسشنامه انگیزش تحصیلی و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی بود و همچنین برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS-23 استفاده گردید. یافته ­ها: نتیجه نشان می‌دهد که بین بهزیستی روانشناختی با مولفههای انگیزش تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد و همچنین نتایج نشان داد که همخوانی بین سرزندگی تحصیلی با بهزیستی روانشناختی در دانش‌آموزان پسر دوره اول متوسطه ارتباط معنادار دارد. نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج به دست آمده از تحقیق، در فضای تحصیلی، سرزندگی به‌عنوان حالتی از نشاط و انرژی درونی، بر تجربه روانی و عملکرد دانش‌آموزان تأثیر می‌گذارد و در ارتباطی پویا با انگیزش و بهزیستی روان‌شناختی آن‌ها قرار دارد. این چرخه مثبت میان سرزندگی و انگیزش، به طور ضمنی با حس کلی رضایت از زندگی و رشد روانی دانش‌آموزان نیز پیوند دارد.
    کلید واژگان
    فضای تحصیلی
    سرزندگی تحصیلی
    انگیزش
    بهزیستی روان‌شناختی
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2022-08-01
    1401-05-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده علوم رفتاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
    کارشناسی مشاوره، دانشگاه فرهنگیان واحد امام خمینی سلماس، ارومیه، ایران
    دکترای گروه روانشناسی، واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8926-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1139218

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب