نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاسماعیلی, نداfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-21T00:25:16Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-11T00:25:16Z
dc.date.available1403-12-21T00:25:16Zfa_IR
dc.date.available2025-03-11T00:25:16Z
dc.date.issued2022-08-01en_US
dc.date.issued1401-05-10fa_IR
dc.identifier.citationاسماعیلی, ندا. (1401). اثربخشی نقاشی درمانی با تأکید بر رنگ بر میزان مهارت‌های اجتماعی و میزان همدلی در کودکان دبستانی. مجله علوم پزشکی رازی, 29(5), 209-217.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-8099-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1139216
dc.description.abstractزمینه و هدف: درمان کودکان دشواری‌های خاص خودش را دارد، یکی از درمان‌هایی که برای بهبود همدلی و مهارت‌های اجتماعی کاربرد دارد هنر درمانی است؛ لذا هدف این مطالعه اثربخشی نقاشی درمانی با تأکید بر رنگ بر میزان مهارت‌های اجتماعی و میزان همدلی در کودکان دبستانی بود. روش کار: روش پژوهش شبه آزمایشی با گروه کنترل و آزمایش انجام گرفت. جامعه مورد بررسی تمام دانش آموزان دبستانی شهرستان قائمشهر به تعداد 7869 دانش‌آموز دختر و 6970 دانش‌آموز پسر بود که از این تعداد 30 دانش‌آموز دارای مشکل در مهارت‌های ارتباطی و نیز همدلی بودند توسط معلمین و مسئولین مدارس شناسایی و به پژوهشگر معرفی شدند که از بین این تعداد 30 کودک انتخاب و در دو گروه کنترل (15) نفر و گروه آزمایش (15) جایگزین شدند. ابزار مطالعه شامل مقیاس همدلی اساسی: جولیف و فارینگتون (2006) و مهارت‌های ارتباطی کویین دام (2004) بود. برنامه مداخله نقاشی درمانی مبتنی بر پروتکل نقاشی درمانی سیلور (2010) در ده جلسه و ده هفته تنظیم شد. داده‌های به دست آمده توسط پرسشنامه‌ها توسط روش آماری تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان داد آموزش نقاشی درمانی مبتنی بر رنگ تأثیر معناداری بر افزایش متغیر مهارت اجتماعی و همدلی در گروه آزمایش داشته است. همچنین با توجه به مجذور اتا می‌توان نتیجه گرفت میزان تاثیر آموزش نقاشی درمانی مبتنی بر رنگ تاثیر بر بعد مهارت اجتماعی کودکان، 45 درصد و همدلی کودکان برابر با 78/0 می‌باشد. نتیجه‌گیری: به طور کلی می‌توان چنین نتیجه گرفت که نقاشی‌درمانی مبتنی بر رنگ روشی مؤثر و معنادار در بهبود مهارت‌های اجتماعی و تقویت همدلی در افراد، به‌ویژه کودکان و نوجوانان، است. این روش از طریق ایجاد فضایی ایمن، خلاقانه و غیرقضاوت‌گر، امکان بیان غیرکلامی احساسات و ارتباط عمیق‌تر با دیگران را فراهم می‌کند.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectنقاشی درمانیfa_IR
dc.subjectمهارت‌های اجتماعیfa_IR
dc.subjectهمدلیfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleاثربخشی نقاشی درمانی با تأکید بر رنگ بر میزان مهارت‌های اجتماعی و میزان همدلی در کودکان دبستانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.department: استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران،fa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue5
dc.citation.spage209
dc.citation.epage217
nlai.contributor.orcid0009-0005-5113-4417


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد