| dc.contributor.author | افشار پور, پریا | fa_IR |
| dc.contributor.author | منصوری, فاطمه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-12-21T00:24:56Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-03-11T00:24:56Z | |
| dc.date.available | 1403-12-21T00:24:56Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-03-11T00:24:56Z | |
| dc.date.issued | 2022-03-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-12-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | افشار پور, پریا, منصوری, فاطمه. (1400). مقایسه اثربخشی مداخله راهحلمحور و آموزش تعامل والد/کودک بر مشکلات رفتاری (درونیسازی و بیرونیسازی) نوجوانان. مجله علوم پزشکی رازی, 29(1), 208-221. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8631-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1139191 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان راهحلمحور و آموزش تعامل والد/کودک بر مشکلات رفتاری (درونیسازی و بیرونیسازی) نوجوانان بود.
روش کار: مطالعه حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون–پسآزمون همراه با گروه کنترل و دوره پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر دانشآموز دوره متوسطه اول و دوم شهرستان عنبرآباد شهر کرمان در نبمه اول سال 1402 بودند. 45 دانشآموز از جامعه مذکور غربال و به عنوان نمونه نهایی انتخاب و به شیوه کاملاً تصادفی در دو گروه آزمایش (مداخله مبتنی بر تعامل والد-کودک و درمان راه حل مدار) 15 نفر و یک گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. ابزار جمعآوری داده شامل فهرست مشکلات رفتار کودک آخنباخ (CBCL) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش آزمون تحلیل واریانس آمیخته با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بُنفرونی با نرم افزارSPSS-26 استفاده شد.
یافته ها: یافتهها نشان داد که درمان راهحلمدار و آموزش تعامل والد-کوک بر مشکلات درونسازی شده(اضطراب، افسردگی، گوشهگیری و شکایت جسمانی) و برونسازی شده (رفتار قانونشکنانه و رفتار پرخاشگرانه) اثربخش بوده و موجب کاهش این مشکلات شده است. همچنین نتایج نشان داد که درمان راهحلمدار در مقایسه با آموزش تعامل والد-کوک اثربخشی بیشتری در کاهش مشکلات درونیسازه شده و مشکلات برونسازی شده داشته است.
نتیجه گیری: نتیجهگیری مطالعه حاضر نشان داد که درمان راهحلمدار و آموزش تعامل والد-کوک بر مشکلات رفتاری نوجوانان تاثیر داشته و میتوان از این رویکردها در بهبود مشکلات رفتاری آنها استفاده نمود. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | درمان راهحلمحور | fa_IR |
| dc.subject | آموزش تعامل والد/کودک | fa_IR |
| dc.subject | مشکلات رفتاری | fa_IR |
| dc.subject | نوجوانان | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | مقایسه اثربخشی مداخله راهحلمحور و آموزش تعامل والد/کودک بر مشکلات رفتاری (درونیسازی و بیرونیسازی) نوجوانان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 29 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 208 | |
| dc.citation.epage | 221 | |
| nlai.contributor.orcid | 0009-0004-4053-0062 | |