نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorافشار پور, پریاfa_IR
dc.contributor.authorمنصوری, فاطمهfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-21T00:24:56Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-11T00:24:56Z
dc.date.available1403-12-21T00:24:56Zfa_IR
dc.date.available2025-03-11T00:24:56Z
dc.date.issued2022-03-01en_US
dc.date.issued1400-12-10fa_IR
dc.identifier.citationافشار پور, پریا, منصوری, فاطمه. (1400). مقایسه اثربخشی مداخله راه‌حل‌محور و آموزش تعامل والد/کودک بر مشکلات رفتاری (درونی‌سازی و بیرونی‌سازی) نوجوانان. مجله علوم پزشکی رازی, 29(1), 208-221.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-8631-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1139191
dc.description.abstractزمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان راه­حل­محور و آموزش تعامل والد/کودک بر مشکلات رفتاری (درونی­سازی و بیرونی­سازی) نوجوانان بود. روش کار: مطالعه حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون–پس­آزمون همراه با گروه کنترل و دوره پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان دختر و پسر دانش­آموز دوره متوسطه اول و دوم شهرستان عنبرآباد شهر کرمان در نبمه اول سال 1402 بودند. 45 دانش­آموز از جامعه مذکور غربال و به عنوان نمونه نهایی انتخاب و به شیوه کاملاً تصادفی در دو گروه آزمایش (مداخله مبتنی بر تعامل والد-کودک و درمان راه حل مدار) 15 نفر و یک گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. ابزار جمع­آوری داده شامل فهرست مشکلات رفتار کودک آخنباخ (CBCL) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از روش آزمون تحلیل واریانس آمیخته با اندازه­گیری مکرر و آزمون تعقیبی بُنفرونی با نرم افزارSPSS-26  استفاده شد. یافته ­ها: یافته­ها نشان داد که درمان راه­حل­مدار و آموزش تعامل والد-کوک بر مشکلات درون­سازی شده(اضطراب، افسردگی، گوشه­گیری و شکایت جسمانی) و برون­سازی شده (رفتار قانون­شکنانه و رفتار پرخاشگرانه) اثربخش بوده و موجب کاهش این مشکلات شده است. همچنین نتایج نشان داد که درمان راه­حل­مدار در مقایسه با آموزش تعامل والد-کوک اثربخشی بیشتری در کاهش مشکلات درونی­سازه شده و مشکلات برون­سازی شده داشته است. نتیجه ­گیری: نتیجه­گیری مطالعه حاضر نشان داد که درمان راه­حل­مدار و آموزش تعامل والد-کوک بر مشکلات رفتاری نوجوانان تاثیر داشته و می­توان از این رویکردها در بهبود مشکلات رفتاری آنها استفاده نمود.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectدرمان راه‌حل‌محورfa_IR
dc.subjectآموزش تعامل والد/کودکfa_IR
dc.subjectمشکلات رفتاریfa_IR
dc.subjectنوجوانانfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleمقایسه اثربخشی مداخله راه‌حل‌محور و آموزش تعامل والد/کودک بر مشکلات رفتاری (درونی‌سازی و بیرونی‌سازی) نوجوانانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.fa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue1
dc.citation.spage208
dc.citation.epage221
nlai.contributor.orcid0009-0004-4053-0062


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد