• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه اثربخشی مداخله راه‌حل‌محور و آموزش تعامل والد/کودک بر مشکلات رفتاری (درونی‌سازی و بیرونی‌سازی) نوجوانان

    (ندگان)پدیدآور
    افشار پور, پریامنصوری, فاطمه
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان راه­حل­محور و آموزش تعامل والد/کودک بر مشکلات رفتاری (درونی­سازی و بیرونی­سازی) نوجوانان بود. روش کار: مطالعه حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون–پس­آزمون همراه با گروه کنترل و دوره پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان دختر و پسر دانش­آموز دوره متوسطه اول و دوم شهرستان عنبرآباد شهر کرمان در نبمه اول سال 1402 بودند. 45 دانش­آموز از جامعه مذکور غربال و به عنوان نمونه نهایی انتخاب و به شیوه کاملاً تصادفی در دو گروه آزمایش (مداخله مبتنی بر تعامل والد-کودک و درمان راه حل مدار) 15 نفر و یک گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. ابزار جمع­آوری داده شامل فهرست مشکلات رفتار کودک آخنباخ (CBCL) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از روش آزمون تحلیل واریانس آمیخته با اندازه­گیری مکرر و آزمون تعقیبی بُنفرونی با نرم افزارSPSS-26  استفاده شد. یافته ­ها: یافته­ها نشان داد که درمان راه­حل­مدار و آموزش تعامل والد-کوک بر مشکلات درون­سازی شده(اضطراب، افسردگی، گوشه­گیری و شکایت جسمانی) و برون­سازی شده (رفتار قانون­شکنانه و رفتار پرخاشگرانه) اثربخش بوده و موجب کاهش این مشکلات شده است. همچنین نتایج نشان داد که درمان راه­حل­مدار در مقایسه با آموزش تعامل والد-کوک اثربخشی بیشتری در کاهش مشکلات درونی­سازه شده و مشکلات برون­سازی شده داشته است. نتیجه ­گیری: نتیجه­گیری مطالعه حاضر نشان داد که درمان راه­حل­مدار و آموزش تعامل والد-کوک بر مشکلات رفتاری نوجوانان تاثیر داشته و می­توان از این رویکردها در بهبود مشکلات رفتاری آنها استفاده نمود.
    کلید واژگان
    درمان راه‌حل‌محور
    آموزش تعامل والد/کودک
    مشکلات رفتاری
    نوجوانان
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2022-03-01
    1400-12-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
    کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8631-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1139191

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب