مقایسه اثربخشی مداخله راهحلمحور و آموزش تعامل والد/کودک بر مشکلات رفتاری (درونیسازی و بیرونیسازی) نوجوانان
(ندگان)پدیدآور
افشار پور, پریامنصوری, فاطمه
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان راهحلمحور و آموزش تعامل والد/کودک بر مشکلات رفتاری (درونیسازی و بیرونیسازی) نوجوانان بود.
روش کار: مطالعه حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون–پسآزمون همراه با گروه کنترل و دوره پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر دانشآموز دوره متوسطه اول و دوم شهرستان عنبرآباد شهر کرمان در نبمه اول سال 1402 بودند. 45 دانشآموز از جامعه مذکور غربال و به عنوان نمونه نهایی انتخاب و به شیوه کاملاً تصادفی در دو گروه آزمایش (مداخله مبتنی بر تعامل والد-کودک و درمان راه حل مدار) 15 نفر و یک گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. ابزار جمعآوری داده شامل فهرست مشکلات رفتار کودک آخنباخ (CBCL) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش آزمون تحلیل واریانس آمیخته با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بُنفرونی با نرم افزارSPSS-26 استفاده شد.
یافته ها: یافتهها نشان داد که درمان راهحلمدار و آموزش تعامل والد-کوک بر مشکلات درونسازی شده(اضطراب، افسردگی، گوشهگیری و شکایت جسمانی) و برونسازی شده (رفتار قانونشکنانه و رفتار پرخاشگرانه) اثربخش بوده و موجب کاهش این مشکلات شده است. همچنین نتایج نشان داد که درمان راهحلمدار در مقایسه با آموزش تعامل والد-کوک اثربخشی بیشتری در کاهش مشکلات درونیسازه شده و مشکلات برونسازی شده داشته است.
نتیجه گیری: نتیجهگیری مطالعه حاضر نشان داد که درمان راهحلمدار و آموزش تعامل والد-کوک بر مشکلات رفتاری نوجوانان تاثیر داشته و میتوان از این رویکردها در بهبود مشکلات رفتاری آنها استفاده نمود.
کلید واژگان
درمان راهحلمحورآموزش تعامل والد/کودک
مشکلات رفتاری
نوجوانان
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2022-03-011400-12-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایرانکارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
شاپا
2228-70432228-7051



