| dc.contributor.author | امیر, نسیم | fa_IR |
| dc.contributor.author | اکبری, مریم | fa_IR |
| dc.contributor.author | یاراحمدی, یحیی | fa_IR |
| dc.contributor.author | گودرزی, محمود | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-12-21T00:24:45Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-03-11T00:24:45Z | |
| dc.date.available | 1403-12-21T00:24:45Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-03-11T00:24:45Z | |
| dc.date.issued | 2022-03-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-12-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | امیر, نسیم, اکبری, مریم, یاراحمدی, یحیی, گودرزی, محمود. (1400). اثر مستقیم و غیر مستقیم خودکارآمدی والدگری و حمایت اجتماعی ادراک شده بر نشاط ذهنی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم. مجله علوم پزشکی رازی, 28(12), 238-248. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7247-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1139178 | |
| dc.description.abstract | span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:#0070c0زمینه و هدف: /span/span/span/span/bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackادبیات تحقیق در ارتباط با اختلال طیف اتیسم بیانگر این موضوع است که تمرکز اصلی پژوهشها تاکنون بیشتر بر افراد دارای اختلال متمرکز بوده است و به نیازسنجی برای مداخلات حمایتی و روانشناختی والدین بهویژه مادران کمتر توجه شده است. /span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackهدف پژوهش حاضر، بررسی /span/span/span/spanspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackاثر مستقیم و غیرمستقیم خودکارامدی والدگری و حمایت اجتماعی ادراکشده بر نشاط ذهنی با میانجیگری سخت رویی روان شناختی در مادران دارای کودک اختلال طیف اتیسم شهر تهران است./span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/spanbr
span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:#0070c0روش کار:/span/span/span/span/bspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black روش پژوهش، از نوع همبستگی و جامعهی آماری، شامل کلیهی مادران باسواد خواندن و نوشتن دارای کودک اختلال طیف اتیسم ردهی سنی 7 تا 18 سال شهر تهران است با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، تعداد 380مادر واجد شرایط که حداقل دارای یک فرزند با اختلال طیف اتیسم هستند، انتخاب شدند و به پرسشنامههای نشاط ذهنی حالتی ریان و فردریک (1997)، خودکارآمدی والدگری دومکا و همکاران (1996)، مقیاس چند بعدی حمایت /span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackاجتماعی ادراکشده زیمت، داهلم و فارلی (1998) و /span/span/span/spanspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackسخت رویی روان شناختی /span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackکوباسا (1982) پاسخ دادند./span/span/span/spanspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/spanbr
span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:#0070c0یافتهها:/span/span/span/span/bspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black یافتههای بهدستآمده، نشان داد که الگوی ساختاری پژوهش با دادههای گردآوریشده برازش مطلوب دارد و خودکارآمدی والدگری هم به صورت مستقیم و مثبت (306/0= /span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span style=color:blackbeta;/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black،/span/span/span/span span lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black001/0=/span/span/span/spanspan dir=LTR style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span new= roman= style=font-family: times=span style=color:blackp/span/span/span/spanspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black) /span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackو هم بهصورت غیرمستقیم باواسطهی سخت رویی روانشناختی(037/0= /span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span style=color:blackbeta;/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black،/span/span/span/span span lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black001/0=/span/span/span/spanspan dir=LTR style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span new= roman= style=font-family: times=span style=color:blackp/span/span/span/spanspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black)، /span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackونیز حمایت اجتماعی ادراکشده بهصورت مستقیمو مثبت (094/0= /span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span style=color:blackbeta;/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black،/span/span/span/span span lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black100/0=/span/span/span/spanspan dir=LTR style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span new= roman= style=font-family: times=span style=color:blackp/span/span/span/spanspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black) /span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackوهم بهصورت غیرمستقیم بهواسطهیسخت رویی روانشناختی/span/span/span/span span lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black(306/0= /span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span style=color:blackbeta;/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black،/span/span/span/span span lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black001/0=/span/span/span/spanspan dir=LTR style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span new= roman= style=font-family: times=span style=color:blackp/span/span/span/spanspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black) /span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackبانشاط ذهنی مادران دارای کودک اختلال طیف اتیسم ارتباط دارند./span/span/span/spanspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/spanbr
span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:#0070c0نتیجهگیری:/span/span/span/span/bspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black بر اساس یافتههای پژوهش، پیشنهاد میشود در برنامههای حمایتی روانشناختی نهادهای مسئول، به تدوین بستههای آموزشی واجرای دستورالعملهای مرتبط با آموزش و توانمندسازی مادران درزمینهیمتغیرهایبیانشده پرداخته شود./span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/spanbr
nbsp; | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | اختلال طیف اتیسم | fa_IR |
| dc.subject | نشاط ذهنی | fa_IR |
| dc.subject | خودکارآمدی والدگری | fa_IR |
| dc.subject | حمایت اجتماعی ادراکشده. | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | اثر مستقیم و غیر مستقیم خودکارآمدی والدگری و حمایت اجتماعی ادراک شده بر نشاط ذهنی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیارگروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه مشاوره خانواده، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 28 | |
| dc.citation.issue | 12 | |
| dc.citation.spage | 238 | |
| dc.citation.epage | 248 | |