اثر مستقیم و غیر مستقیم خودکارآمدی والدگری و حمایت اجتماعی ادراک شده بر نشاط ذهنی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم
(ندگان)پدیدآور
امیر, نسیماکبری, مریمیاراحمدی, یحییگودرزی, محمود
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:#0070c0زمینه و هدف: /span/span/span/span/bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackادبیات تحقیق در ارتباط با اختلال طیف اتیسم بیانگر این موضوع است که تمرکز اصلی پژوهشها تاکنون بیشتر بر افراد دارای اختلال متمرکز بوده است و به نیازسنجی برای مداخلات حمایتی و روانشناختی والدین بهویژه مادران کمتر توجه شده است. /span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackهدف پژوهش حاضر، بررسی /span/span/span/spanspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackاثر مستقیم و غیرمستقیم خودکارامدی والدگری و حمایت اجتماعی ادراکشده بر نشاط ذهنی با میانجیگری سخت رویی روان شناختی در مادران دارای کودک اختلال طیف اتیسم شهر تهران است./span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/spanbr
span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:#0070c0روش کار:/span/span/span/span/bspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black روش پژوهش، از نوع همبستگی و جامعهی آماری، شامل کلیهی مادران باسواد خواندن و نوشتن دارای کودک اختلال طیف اتیسم ردهی سنی 7 تا 18 سال شهر تهران است با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، تعداد 380مادر واجد شرایط که حداقل دارای یک فرزند با اختلال طیف اتیسم هستند، انتخاب شدند و به پرسشنامههای نشاط ذهنی حالتی ریان و فردریک (1997)، خودکارآمدی والدگری دومکا و همکاران (1996)، مقیاس چند بعدی حمایت /span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackاجتماعی ادراکشده زیمت، داهلم و فارلی (1998) و /span/span/span/spanspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackسخت رویی روان شناختی /span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackکوباسا (1982) پاسخ دادند./span/span/span/spanspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/spanbr
span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:#0070c0یافتهها:/span/span/span/span/bspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black یافتههای بهدستآمده، نشان داد که الگوی ساختاری پژوهش با دادههای گردآوریشده برازش مطلوب دارد و خودکارآمدی والدگری هم به صورت مستقیم و مثبت (306/0= /span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span style=color:blackbeta;/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black،/span/span/span/span span lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black001/0=/span/span/span/spanspan dir=LTR style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span new= roman= style=font-family: times=span style=color:blackp/span/span/span/spanspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black) /span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackو هم بهصورت غیرمستقیم باواسطهی سخت رویی روانشناختی(037/0= /span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span style=color:blackbeta;/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black،/span/span/span/span span lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black001/0=/span/span/span/spanspan dir=LTR style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span new= roman= style=font-family: times=span style=color:blackp/span/span/span/spanspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black)، /span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackونیز حمایت اجتماعی ادراکشده بهصورت مستقیمو مثبت (094/0= /span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span style=color:blackbeta;/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black،/span/span/span/span span lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black100/0=/span/span/span/spanspan dir=LTR style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span new= roman= style=font-family: times=span style=color:blackp/span/span/span/spanspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black) /span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackوهم بهصورت غیرمستقیم بهواسطهیسخت رویی روانشناختی/span/span/span/span span lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black(306/0= /span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span style=color:blackbeta;/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black،/span/span/span/span span lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black001/0=/span/span/span/spanspan dir=LTR style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span new= roman= style=font-family: times=span style=color:blackp/span/span/span/spanspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black) /span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackبانشاط ذهنی مادران دارای کودک اختلال طیف اتیسم ارتباط دارند./span/span/span/spanspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/spanbr
span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:#0070c0نتیجهگیری:/span/span/span/span/bspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black بر اساس یافتههای پژوهش، پیشنهاد میشود در برنامههای حمایتی روانشناختی نهادهای مسئول، به تدوین بستههای آموزشی واجرای دستورالعملهای مرتبط با آموزش و توانمندسازی مادران درزمینهیمتغیرهایبیانشده پرداخته شود./span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/spanbr
nbsp;
کلید واژگان
اختلال طیف اتیسمنشاط ذهنی
خودکارآمدی والدگری
حمایت اجتماعی ادراکشده.
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2022-03-011400-12-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایراناستادیارگروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
استادیار گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
دانشیار گروه مشاوره خانواده، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
شاپا
2228-70432228-7051



