اثربخشی مداخله مبتنی بر مدل راهبردهای مقابلهای، خودتنظیمی هیجانی و ذهن آگاهی بر اضطراب عملکردی
(ندگان)پدیدآور
خداداده, راهینمومنی, خدامرادجدیدی, هوشنگاکبری, مریم
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:#0070c0زمینه و هدف: /span/span/span/span/bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackاضطراب عملکرد موسیقی یک معضل بزرگ میباشد که تمام نوازندگان موسیقی با آن درگیر هستند و در سطوح بالا این اضطراب از اجرا جلوگیری میکند و یا حتی منجر به تأثیر در اجرا و یا حتی ترک صحنه و در مراتب بالاتر کنار گذاشتن نوازندگی و دلزدگی در شخص میشود؛ لذا هدف از انجام این پژوهش، اثربخشی مداخله مبتنی بر مدل راهبردهای مقابلهای، خودتنظیمی هیجانی و ذهن آگاهی بر اضطراب عملکرد/span/span/span/spanb /bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackموسیقی بود./span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/spanbr
span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:#0070c0روشshy;کار:/span/span/span/span/b span lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackپژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی بود. جامعهshy;ی آماری شامل کلیهshy;ی نوازندگان موسیقی شهرستان کرمانشاه بودند که تعداد 30 نفر بهصورت دردسترس بهعنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند که 15 نفر بهعنوان گروه مداخله و 15 نفر گواه گمارش شدند. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامه استاندارد اضطراب عملکرد موسیقی کنی و همکاران (2004)، استفاده شد. /span/span/span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackپروتکل آموزشی مبتنی بر مدل در طی دوازده جلسه آموزشی حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی که شامل /span/span/span/spanspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackآموزش پروتکل های راهبردهای مقابلهای، خودتنظیمی هیجانی و ذهن آگاهی بر اضطراب عملکرد موسیقی انجام گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره استفاده شد./span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/spanbr
span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:#0070c0یافتهها:/span/span/span/span/b span lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:blackنتایج نشان داد برنامهnbsp; مداخله آموزشی مستخرج از مدل بر اضطراب عملکرد موسیقی ، بر کاهش اضطراب عملکرد موسیقی در ابعاد خودارزیابی؛ عاطفه منفی و نشانههای موقعیت و ترس از ارزیابی منفی تفاوت معناداری بین دو گروه وجود داشت. ، اما برنامه آموزشی مستخرج از مدل بر ابعاد کنترل ناپذیری و غیرقابلپیشبینی معنادار نبود./span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/span/spanbr
span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:#0070c0نتیجهگیری:/span/span/span/span/bspan lang=FA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black آشنایی با راهبردهای مقابلهای، خودتنظیمی هیجانی و ذهن آگاهی از طریق دورههای عملی (پکیج آموزشی) میتواند در پیشگیری و کنترل اضطراب عملکرد موسیقی در نوازندگان را به همراه داشته و زمینه بهبود عملکرد آنهارا به همراه داشته باشد./span/span/span/spanbspan dir=LTR style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span new= roman= style=font-family: times=span style=color:black/span/span/span/span/b/span/span/span/span/span/span/span/spanbr
span style=font-size:11ptspan style=text-justify:kashidaspan style=text-kashida:0%span style=tab-stops:10.5ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:115%span sans-serif= style=font-family:Calibri,bspan lang=AR-SA style=font-size:9.0ptspan style=line-height:115%span b= mitra= style=font-family:span style=color:black/span/span/span/span/b/span/span/span/span/span/span/span/span
div
divdiv id=_com_5 uage=JavaScript/div/div
/div
کلید واژگان
اضطراب عملکرد موسیقیراهبردهای مقابلهای
خودتنظیمی هیجانی
ذهن آگاهی
نوازندگان موسیقی
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2022-03-011400-12-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد سنندج، ایراندانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
استادیار، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه ازاد اسلامی، سنندج، ایران
استادیار، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه ازاد اسلامی، سنندج، ایران
شاپا
2228-70432228-7051



