• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه زمین شناسی مهندسی
    • دوره 14, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه زمین شناسی مهندسی
    • دوره 14, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی حساسیت و پهنه‌بندی خطر زمین‌لغزش در قطعۀ 5 راه آهن اردبیل – میانه با استفاده از روش‌های تحلیل سلسله مراتبی فازی، مثلت سلسله مراتبی فولر و منطق فازی

    (ندگان)پدیدآور
    فیضی زاده, بختیارسطانی, میثم
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;هدف اصلی این تحقیق، تولید نقشهshy;های حساسیت زمینshy;لغزش برای محدودۀ قطعۀ 5 راهshy;آهن اردبیل/span/span span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;ـ/span/span span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;میانه و تأثیر آن بر شریانshy;هاa name=_GoBack/aی حیاتی و ثانیاً تجزیه و تحلیل مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در افزایش خطر زمین‌لغزش است. در این پژوهش از سه روش منطق فازی، مثلث سلسله مراتبی فولر و تحلیل سلسله مراتبی فازی (/span/spanspan dir=LTRspan style=font-family:Times New Roman,serif;span style=font-size:10.0pt;F-AHP/span/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;) استفاده شده است. روشshy;های مذکور از روشshy;های تحلیل تصمیمshy;گیری چندمعیاره به‌منظور ارزیابی علمی نواحی مستعد زمینshy;لغزش در محدودۀ قطعۀ 5 راهshy;آهن اردبیل/span/span span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;ـ/span/span span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;میانه است. برای انجام تحقیق معیارهای اصلی در قالب لایه‌های اطلاعاتی شناسایی شده و برای تلفیق استفاده شدند. سپس برای تعیین میزان استعداد محدودۀ بررسی شده نسبت به رخداد زمینshy;لغزش براساس روش منطق فازی، مثلث سلسله مراتبی فولر و سلسله مراتبی فازی /span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:8.0pt;(/span/spanspan dir=LTRspan style=font-family:Times New Roman,serif;span style=font-size:8.0pt;F-AHP/span/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:8.0pt;)/span/spanspan style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt; اقدام به پهنهshy;بندی شده است. نهایتاً، عملکرد روشshy;های مختلف در تولید نقشهshy;های حساسیت زمینshy;لغزش با استفاده از شاخصshy;های صحت‌سنجی quot;جمع مطلوبیت quot;، quot;درصد منطقه بحرانیquot;nbsp; و منحنی مشخصه عملکرد سیستم با یک‌دیگر مقایسه شد تا روش مطلوب و کاربردی برای محدودۀ قطعۀ 5 راهshy;آهن اردبیل/span/span span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;ـ/span/span span style=font-family:B Lotus;span style=font-size:10.0pt;میانه به‌منظور مدیریت خطر زمین لغزش تعیین شود. در نهایت با تلفیق داده‌ای متناسب با وزن‌های استخراج شده، نسبت به تهیه نقشه پهنه‌بندی زمین‌لغزش اقدام شد. نتایج تحقیق حاضر در شناسایی نسبت محاطرات محیطی و آسیب‌پذیری این محور تبادلاتی نقش مهمی داشته و می‌تواند راهگشای برنامه ریزان و تصمیم‌گیران برای کاهش نسبت خسارات و مدیریت بحران استفاده شود. /span/spanspan dir=LTRspan style=font-family:Times New Roman,serif;span style=font-size:10.0pt;/span/span/spanbr nbsp;br nbsp;
    کلید واژگان
    پهنه‌بندی زمین‌لغزش
    منطق فازی
    تحلیل سلسله مراتبی فازی
    مثلث سلسله مراتبی فولر
    زمین شناسی مهندسی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-08-01
    1399-05-11
    ناشر
    دانشگاه خوارزمی
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه تبریز، گروه سنجش از دور و GIS
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممقان، گروه GIS

    شاپا
    2228-6837
    7386-8222
    URI
    http://jeg.khu.ac.ir/article-1-2814-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1136739

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب