نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorداودی, لطف الهfa_IR
dc.contributor.authorجهانی, محمد علیfa_IR
dc.contributor.authorعبدی تالارپشتی, معصومهfa_IR
dc.contributor.authorمنتظری, مریمfa_IR
dc.contributor.authorاسدی علی آبادی, مهرانfa_IR
dc.contributor.authorکاکوئی, هاجرfa_IR
dc.contributor.authorعلی نسب, زهرهfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T23:16:36Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T23:16:36Z
dc.date.available1403-12-20T23:16:36Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T23:16:36Z
dc.date.issued2024-10-01en_US
dc.date.issued1403-07-10fa_IR
dc.identifier.citationداودی, لطف اله, جهانی, محمد علی, عبدی تالارپشتی, معصومه, منتظری, مریم, اسدی علی آبادی, مهران, کاکوئی, هاجر, علی نسب, زهره. (1403). تبیین علل عدم گزارش خطاهای پزشکی در بیمارستان و استراتژی‌های ترغیب به گزارش: مطالعه کیفی(تحلیل محتوی). مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران, 34(237), 169-182.fa_IR
dc.identifier.issn1735-9260
dc.identifier.issn1735-9279
dc.identifier.urihttp://jmums.mazums.ac.ir/article-1-20418-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1133593
dc.description.abstract                  سابقه و هدف: وقوع خطاهای پزشکی در مراکز درمانی به دلیل ماهیت حساسی که از نظر تامین سلامت و حفظ جان بیمار دارند، بسیار عدم گزارش خطاهای پزشکی می‌تواند موجب خسارت‌های مالی و معنوی به بیماران و اثر نا مطلوبی بر بدنه نظام سلامت بگذارد. خطاهای پزشکی پیامدهای بالینی و اقتصادی چشمگیری دارند و بر روی شاخص‌های مرگ و میر تاثیر می‌گذارند که با وجود طیف وسیعی از خطاهای پزشکی در هنگام ارائه خدمات سلامت، خطاهای کادر درمان به دلیل وجود بیش‌ترین ارتباط مراقبتی بین آنان و بیمار از پیچیده‌ترین بحث‌های مدیریتی در مورد وقوع خطا در سیستم‌های درمانی است. بنابراین هدف از این مطالعه تبیین علل عدم گزارش خطاهای پزشکی در بیمارستان و راهکارهای ترغیب جهت گزارش آن بوده است. مواد و روش‌ها: این مطالعه کیفی با روش مصاحبه نیمه ساختار یافته عمیق فردی با رویکرد تحلیل مرسوم و هدف شناسایی عوامل موثر بر علل عدم گزارش خطاهای پزشکی در سال ۱۴۰۲ انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل پزشکان، خبرگان و صاحبنظران و ارایه‌دهندگان فعال در حوزه ایمنی بیمار در بیمارستان بوده‌اند، به عبارت دیگر افرادی مورد مصـاحبه قـرار گرفتند که در این زمینه مطلع بوده وتجـارب ارزشـمندی داشتند ابزارگردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه نیمه ساختار یافته‌ای بودکه با بررسی متون و با کمک اساتید خبره جهت مصاحبه انجام شد. نمونه‌گیری در مطالعه به صورت هدفمند تا حد رسیدن به مرحله اشباع انجام شد. پژوهش با مصاحبه 22 نفر از خبرگان به اشباع رسید. پس ازپیاده‌سازی مصاحبه‌ها، ازطریق تحلیل محتوا، گویه‌ها و زیر گویه‌ها مشخص گردید. یافته‌ها: عوامل کلیدی موثر در علل عدم گزارش خطا در 2 درون مایه و 6 طبقه و 45 گویه شناسایی شدند. درون مایه‌های استخراج شده شامل عوامل سازمان و مدیریت و موارد قانونی بودند. عوامل سازمان و مدیریت شامل فرهنگ سازمانی، ارتباطات، گزارش‌دهی و نظارت و عوامل قانونی شامل پیامدهای گزارش‌دهی و کنترل بودند. در نهایت 38 راهکار جهت ترغیب به گزارش خطای پزشکی پیشنهاد گردید. راهکارهای صاحب نظران جهت استراتژی‌های ترغیب به گزارش خطاهای پزشکی در بیمارستان در 2 درون‌مایه و 6 طبقه و 38 گویه شناسایی شدند. درون مایه‌های استخراج شده شامل عوامل سازمان و مدیریت و موارد قانونی بودند. عوامل سازمان و مدیریت شامل فرهنگ سازمانی، فرآیندگزارش‌دهی، نظارت و ارتباطات و عوامل قانونی شامل پیامدهای گزارش‌دهی و کنترل بودند. استنتاج: بروز خطا در اقدامات پزشکی، باتوجه به ماهیت و حساسیت اقدامات ممکن است رخ دهد؛ ولی نکته مهم آن است که کادر درمان خود را موظف بدانند تمام تلاش خود را برای به حداقل رساندن خطا و آسیب به بیماران انجام دهند. مطالعه علل عدم گزارش خطای پزشکی و توضیح دلایل آن بر ایمنی و کیفیت خدمات سلامت موثر است که این به سیاستگذاران و دست‌اندرکاران نظام سلامت کمک می‌کند تا تصمیمات مناسبی را در مورد گزارش خطای پزشکی و ارائه خدمات با کیفیت‌تر با هدف قرار دادن عموم مردم اتخاذ کنند هم‌چنین آموزش تیم پزشکی در مورد انواع خطاها و نحوه درمان صحیح آن‌ها ضروری است.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی مازندرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی مازندرانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Mazandaran University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectبیمارستانfa_IR
dc.subjectخطاهای پزشکیfa_IR
dc.subjectرویدادهای نامطلوبfa_IR
dc.subjectکیفیت مراقبت‌های سلامتfa_IR
dc.subjectوقایع ناخواستهfa_IR
dc.subjectکیفیfa_IR
dc.titleتبیین علل عدم گزارش خطاهای پزشکی در بیمارستان و استراتژی‌های ترغیب به گزارش: مطالعه کیفی(تحلیل محتوی)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي-کاملfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه بیماری های عفونی و گرمسیری، مرکز تحقیقات مقاومت های میکروبی و بیماری های قابل انتقال، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدکترای تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد توسعه تحقیقات بالینی رازی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، فوق تخصص خون و سرطان بالغین، واحد توسعه تحقیقات بالینی رازی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، واحد توسعه تحقیقات بالینی رازی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایرانfa_IR
dc.citation.volume34
dc.citation.issue237
dc.citation.spage169
dc.citation.epage182


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد