تبیین علل عدم گزارش خطاهای پزشکی در بیمارستان و استراتژیهای ترغیب به گزارش: مطالعه کیفی(تحلیل محتوی)
(ندگان)پدیدآور
داودی, لطف الهجهانی, محمد علیعبدی تالارپشتی, معصومهمنتظری, مریماسدی علی آبادی, مهرانکاکوئی, هاجرعلی نسب, زهره
نوع مدرک
Textپژوهشي-کامل
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: وقوع خطاهای پزشکی در مراکز درمانی به دلیل ماهیت حساسی که از نظر تامین سلامت و حفظ جان بیمار دارند، بسیار عدم گزارش خطاهای پزشکی میتواند موجب خسارتهای مالی و معنوی به بیماران و اثر نا مطلوبی بر بدنه نظام سلامت بگذارد. خطاهای پزشکی پیامدهای بالینی و اقتصادی چشمگیری دارند و بر روی شاخصهای مرگ و میر تاثیر میگذارند که با وجود طیف وسیعی از خطاهای پزشکی در هنگام ارائه خدمات سلامت، خطاهای کادر درمان به دلیل وجود بیشترین ارتباط مراقبتی بین آنان و بیمار از پیچیدهترین بحثهای مدیریتی در مورد وقوع خطا در سیستمهای درمانی است. بنابراین هدف از این مطالعه تبیین علل عدم گزارش خطاهای پزشکی در بیمارستان و راهکارهای ترغیب جهت گزارش آن بوده است.
مواد و روشها: این مطالعه کیفی با روش مصاحبه نیمه ساختار یافته عمیق فردی با رویکرد تحلیل مرسوم و هدف شناسایی عوامل موثر بر علل عدم گزارش خطاهای پزشکی در سال ۱۴۰۲ انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل پزشکان، خبرگان و صاحبنظران و ارایهدهندگان فعال در حوزه ایمنی بیمار در بیمارستان بودهاند، به عبارت دیگر افرادی مورد مصـاحبه قـرار گرفتند که در این زمینه مطلع بوده وتجـارب ارزشـمندی داشتند ابزارگردآوری دادهها شامل پرسشنامه نیمه ساختار یافتهای بودکه با بررسی متون و با کمک اساتید خبره جهت مصاحبه انجام شد. نمونهگیری در مطالعه به صورت هدفمند تا حد رسیدن به مرحله اشباع انجام شد. پژوهش با مصاحبه 22 نفر از خبرگان به اشباع رسید. پس ازپیادهسازی مصاحبهها، ازطریق تحلیل محتوا، گویهها و زیر گویهها مشخص گردید.
یافتهها: عوامل کلیدی موثر در علل عدم گزارش خطا در 2 درون مایه و 6 طبقه و 45 گویه شناسایی شدند. درون مایههای استخراج شده شامل عوامل سازمان و مدیریت و موارد قانونی بودند. عوامل سازمان و مدیریت شامل فرهنگ سازمانی، ارتباطات، گزارشدهی و نظارت و عوامل قانونی شامل پیامدهای گزارشدهی و کنترل بودند. در نهایت 38 راهکار جهت ترغیب به گزارش خطای پزشکی پیشنهاد گردید. راهکارهای صاحب نظران جهت استراتژیهای ترغیب به گزارش خطاهای پزشکی در بیمارستان در 2 درونمایه و 6 طبقه و 38 گویه شناسایی شدند. درون مایههای استخراج شده شامل عوامل سازمان و مدیریت و موارد قانونی بودند. عوامل سازمان و مدیریت شامل فرهنگ سازمانی، فرآیندگزارشدهی، نظارت و ارتباطات و عوامل قانونی شامل پیامدهای گزارشدهی و کنترل بودند.
استنتاج: بروز خطا در اقدامات پزشکی، باتوجه به ماهیت و حساسیت اقدامات ممکن است رخ دهد؛ ولی نکته مهم آن است که کادر درمان خود را موظف بدانند تمام تلاش خود را برای به حداقل رساندن خطا و آسیب به بیماران انجام دهند. مطالعه علل عدم گزارش خطای پزشکی و توضیح دلایل آن بر ایمنی و کیفیت خدمات سلامت موثر است که این به سیاستگذاران و دستاندرکاران نظام سلامت کمک میکند تا تصمیمات مناسبی را در مورد گزارش خطای پزشکی و ارائه خدمات با کیفیتتر با هدف قرار دادن عموم مردم اتخاذ کنند همچنین آموزش تیم پزشکی در مورد انواع خطاها و نحوه درمان صحیح آنها ضروری است.
کلید واژگان
بیمارستانخطاهای پزشکی
رویدادهای نامطلوب
کیفیت مراقبتهای سلامت
وقایع ناخواسته
کیفی
شماره نشریه
237تاریخ نشر
2024-10-011403-07-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مازندرانسازمان پدید آورنده
دانشیار، گروه بیماری های عفونی و گرمسیری، مرکز تحقیقات مقاومت های میکروبی و بیماری های قابل انتقال، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایراندانشیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
دکترای تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد توسعه تحقیقات بالینی رازی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
استادیار، فوق تخصص خون و سرطان بالغین، واحد توسعه تحقیقات بالینی رازی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
استادیار، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، واحد توسعه تحقیقات بالینی رازی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
شاپا
1735-92601735-9279



