اختلالات قاعدگی و ارتباط آن با استرس، کورتیزول و سطح فعالیت بدنی در دختران ورزشکار و غیرورزشکار
(ندگان)پدیدآور
پورحقیقی, ندازرنشان, اعظمواقف, لادن
نوع مدرک
Textمقاله اصیل پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: اختلالات قاعدگی یکی از مهمترین علل ناباروری محسوب میشوند. اطلاعات دقیقی در خصوص رابطه استرس روانی و سطوح کورتیزول و فعالیت بدنی با اختلالات قاعدگی وجود ندارد. هدف مطالعه حاضر مقایسه اختلالات قاعدگی و ارتباط آن با استرس، کورتیزول و سطح فعالیت بدنی در دختران ورزشکار و غیرورزشکار بود.
روش تحقیق: در این مطالعه مورد-شاهدی تعداد ۶۰ دختر جوان 18 تا 25 ساله حداقل با دو اختلال قاعدگی در دو گروه ورزشکار (VO2max> 40، 30 نفر) و غیرورزشکار (30 نفر) با ارزیابی انواع اختلالات قاعدگی، پرسشنامه سطح فعالیت بدنی بک، پرسشنامه استرس درک شده کوهن و سطح کورتیزول بزاق مقایسه شدند.
یافتهها: شیوع اختلالات قاعدگی بین دو گروه تفاوت معنی داری نداشت (0/05 40، 30 نفر) و غیرورزشکار (30 نفر) با ارزیابی انواع اختلالات قاعدگی، پرسشنامه سطح فعالیت بدنی بک، پرسشنامه استرس درک شده کوهن و سطح کورتیزول بزاق مقایسه شدند.
یافتهها: شیوع اختلالات قاعدگی بین دو گروه تفاوت معنی داری نداشت (0/05P). سطح فعالیت بدنی بالا در دختران غیرورزشکار همراه با کاهش بروز اختلال دیسمنوره و کاهش استرس و کورتیزول بود (0/05>P). در دختران ورزشکار مدت زمان بالای فعالیت طی یک روز و فرکانس بالای تمرینات بهترتیب همراه با افزایش خطر بروز آمنوره و کاهش خطر بروز متروراژی بود، از طرفی سابقه فعالیتورزشی رابطه منفی معنی داری با سطح استرس و کورتیزول داشت (0/05>P).
نتیجهگیری: سطح فعالیت بدنی بالا در دختران غیرورزشکار و سابقه ورزشی بالا در دختران ورزشکار میتواند در کاهش کورتیزول و استرس و در نتیجه کاهش رخداد برخی اختلالات قاعدگی مؤثر باشد. در دختران ورزشکار مدت بالای تمرینات ورزشی طی یک روز بهتر است جهت پیشگیری از رخداد برخی اختلالات قاعدگی توسط مربیان و ورزشکاران مورد توجه قرار گیرد.
کلید واژگان
کورتیزولاختلالات قاعدگی
فعالیت بدنی
استرس روانی
زنان و زايمان
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2024-12-011403-09-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی بیرجندسازمان پدید آورنده
گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز ، ایرانگروه علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز ، ایران
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز ، ایران
شاپا
160721972423-6152



