بررسی ارتباط بین جذّابیت بصری صفحات تولید محتوا با میزان پایبندی کاربران در یک شبکه اجتماعی منتخب
(ندگان)پدیدآور
صیدی, رهاصارمی, مهنازملکی, اعظمنامداری, مهشید
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
اهداف: پایبندی کاربر به احساس تعلّق و رضایت فرد هنگام تعامل با فنّاوریهای دیجیتال اشاره دارد. جذّابیت بصری با ویژگیهایی چون سادگی و تنوّع در طراحی محصولات و استراتژیهای فروش آنلاین مهم است. این مطالعه به بررسی ارتباط بین جذّابیت بصری و پایبندی کاربران در یک شبکه اجتماعی منتخب پرداخته است.
روش کار: این مطالعه توصیفیتحلیلی همبستگی است که به بررسی جذّابیت دو صفحه با محتوای مشابه آموزشی، ولی با معیارهای جذّابیت متفاوت در یکی از شبکههای اجتماعی میپردازد. صفحه محقّقساخته، شامل استانداردهای جذّابیت بیشتری نسبت به صفحه پایه است. دادهها ازطریق پرسشنامههای آنلاین جمعآوری و در نرمافزار SPSS تحلیل شدند.
یافتهها: در این مطالعه ۱۱۶ نفر شرکت کردند که ۹۱ نفر (۷۸/۴ درصد) خانم بودند و میانگین سنّی آنها ۲/۵۴ ±۲۶/۸ سال بود. بیشترین سهم در تحصیلات مربوط به افراد دارای مدرک کارشناسی (۵۷/۸ درصد) بود. میانگین امتیاز جذّابیت بصری صفحات تولید محتوای محقّقساخته و پایه به ترتیب ۹۵/۹۲ و ۸۴/۹ بود که نشاندهنده جذّابیت بصری بیشتر صفحه محقّقساخته است. همچنین، امتیاز پایبندی کاربر برای صفحات محقّقساخته و پایه به ترتیب ۱۰۷/۹ و ۱۰۰/۰۲ بود. همبستگی مثبت و معناداری بین جذّابیت بصری و پایبندی کاربر در دو صفحه وجود داشت (۰/۰۰۱P).
نتیجهگیری: این مطالعه نشان میدهد که جذّابیت بصری صفحات تولید محتوای مجازی تأثیر معناداری بر پایبندی کاربران دارد. این یافته اهمیت رعایت معیارهای جذّابیت در طراحی محتوا را تأکید میکند و میتواند برای طراحان محتوا، مدیران و صاحبان کسبوکارها مفید باشد.
کلید واژگان
پایبندی کاربرجذّابیت بصری
کاربرد پذیری
ارگونومی شناختی
ارگونومی شناختی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2024-07-011403-04-11
ناشر
انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایرانسازمان پدید آورنده
گروه ارگونومی، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علومپزشکی شهید بهشتی، تهران، ایرانگروه ارگونومی، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علومپزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
گروه ارگونومی، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علومپزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
گروه آمار، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
شاپا
1735-19602345-5365



