نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorچینی‌ساز, نیلوفرfa_IR
dc.contributor.authorصادقیان, مرضیهfa_IR
dc.contributor.authorاکبری, ‌امیرfa_IR
dc.contributor.authorیزدی, مریمfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T23:05:13Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T23:05:13Z
dc.date.available1403-12-20T23:05:13Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T23:05:13Z
dc.date.issued2024-07-01en_US
dc.date.issued1403-04-11fa_IR
dc.identifier.citationچینی‌ساز, نیلوفر, صادقیان, مرضیه, اکبری, ‌امیر, یزدی, مریم. (1403). بررسی توانایی شناختی پرستاران پس از فعالیت در بخش‌های عفونی بیماری‌های واگیردار در بیمارستان. مجله ارگونومی, 12(2), 110-119. doi: 10.32592/IJE.12.2.110fa_IR
dc.identifier.issn1735-1960
dc.identifier.issn2345-5365
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.32592/IJE.12.2.110
dc.identifier.urihttp://journal.iehfs.ir/article-1-1029-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1132654
dc.description.abstractاهداف: حجم کاری زیاد، نوبت کاری، خطر ابتلا به بیماری و بار روانی ناشی از احتمال انتقال آن به دیگران می‌تواند موقعیت‌های چالش برانگیز و استرس‌زا را برای پرستاران ایجاد کند. در این مطالعه عملکرد شناختی پرستاران، قبل و بعد از کار در بخش‌های عفونی کووید-۱۹برای درک آثار بالقوه بررسی شد. روش ‌‌‌کار: ۲۵۰ نفر از پرستاران بیمارستان‌های شهر اهواز، در سال ۱۴۰۰ که بیشتر از ۲ سال سابقه کار داشتند و تا به حال در بخش‌هایی که در تماس مستقیم با بیماران مبتلا به کووید-۱۹ باشند فعالیت نداشتند، وارد مطالعه شدند. از شرکت‌کنندگان خواسته شد که پرسش‌نامه ارزیابی توانایی‌های شناختی را قبل از شروع به فعالیت در بخش‌های کووید-۱۹ و پس از گذشت دو ماه از فعالیت خود دوباره تکمیل کنند. نتایج قبل و بعد از کار در بخش‌های کووید-۱۹ بیمارستان با استفاده از آزمون تی زوجی مقایسه شدند. یافته‌ها: نمره توانایی شناختی پس از کار در سیستم مراقبت بهداشتی کووید-۱۹ به طور قابل توجهی کاهش یافت (اختلاف میانگین ± انحراف معیار: ۱۲/۰۰±۲۳/۹۲، ۰/۰۰۱p<). امتیاز همه خرده مقیاس‌های توانایی شناختی به جز شناخت اجتماعی (اختلاف میانگین ± انحراف معیار: ۲/۴۳±۳/۰۳، ۰/۰۰۱p<) نیز پس از کار در بخش‌های کووید-۱۹ کاهش یافت. نتیجه‌گیری: کار در بخش‌های عفونی کووید-۱۹ منجر به کاهش توانایی‌های شناختی پرستاران می‌شود. از آنجایی که ضعیف شدن توانایی‌های شناختی پرستاران نقش قابل توجهی برای کیفیت اقدام‌های مراقبتی از بیماران دارد، ضروری است اقدام‌های لازم برای بهبود شرایط کاری آن‌ها به منظور ارتقای توانمندی های‌شناختی در اولویت قرار گیرد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله ارگونومیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Ergonomicsen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.32592/IJE.12.2.110
dc.subjectتوانایی‌های شناختیfa_IR
dc.subjectپرستارانfa_IR
dc.subjectکووید-19fa_IR
dc.subjectارگونومی شناختیfa_IR
dc.titleبررسی توانایی شناختی پرستاران پس از فعالیت در بخش‌های عفونی بیماری‌های واگیردار در بیمارستانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentکمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentپژوهشکده آمار زیستی پیشگیری اولیه از بیماریهای غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume12
dc.citation.issue2
dc.citation.spage110
dc.citation.epage119
nlai.contributor.orcid0009-0002-8761-3813


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد