نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشادروز, شهروزfa_IR
dc.contributor.authorرضایی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorاسدی, ایوبfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T22:27:05Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T22:27:05Z
dc.date.available1403-12-20T22:27:05Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T22:27:05Z
dc.date.issued2024-12-01en_US
dc.date.issued1403-09-11fa_IR
dc.identifier.citationشادروز, شهروز, رضایی, فاطمه, اسدی, ایوب. (1403). تأثیر توجه در حین الگودهی بر یادگیری تکلیف هدف‌گیری کودکان: مقایسه دستورالعمل‌های کلامی و برجسته‌سازی ادراکی. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 14(28), 271-292.fa_IR
dc.identifier.issn2252-0716
dc.identifier.issn2716-9855
dc.identifier.urihttp://jrsm.khu.ac.ir/article-1-3323-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1129503
dc.description.abstractهدف از این پژوهش تعیین تأثیر هدایت توجه به صورت دستورالعمل کلامی و برجسته سازی ادراکی در حین الگودهی بر یادگیری مهارت هدف گیری کودکان بود. پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون بود. تعداد 60 نفر دانش‌آموز پسر بین 7 تا 10 سال از مدارس ابتدایی شهر بجنورد به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضرشامل تعدادی نمایشگر ویدئویی، ردیاب بینایی، توپ تنیس، یک سیبل به فاصله 3 متری از خط محل پرتاب بر روی دیوار بود. شرکت کنندگان به چهار گروه تمرین کانون توجه درونی-الگودهی از طریق دستورالعمل، کانون توجه بیرونی-الگودهی از طریق دستورالعمل، کانون توجه درونی-الگودهی از طریق برجسته سازی ادراکی و کانون توجه بیرونی-الگودهی از طریق برجسته سازی ادراکی تقسیم شدند. هر 4 گروه، در مرحله اکتساب، طی 5 جلسه و هر جلسه 3 بلوک 10 تایی شامل 30 پرتاب بالای شانه را با توپ تنیس اجرا کردند و در انتهای هر جلسه از آنان آزمون بعمل آمد و امتیازات آنها توسط آزمونگر ثبت شد. آزمون یادداری نیز به فاصله 36 ساعت بی­تمرینی اجرا شد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس دوراهه به منظور بررسی اثر هدایت توجه با دستورالعمل کلامی و برجسته سازی ادراکی بر یادگیری حرکتی در چهار گروه در مراحل مختلف آزمون استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که دو گروه برجسته سازی ادراکی با هدایت توجه (درونی/بیرونی) در مرحله اکتساب (P=0/005) و یادداری (P=0/006) نسبت به دو گروه دستورالعمل کلامی با سطح معناداری(P≤0/05) عملکرد بهتری داشتند. بنابراین استفاده از برجسته سازی ادراکی اثرات یادگیری مشاهده‌ای را مضاعف می‌کند.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه خوارزمی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتیfa_IR
dc.relation.ispartofResearch in Sport Management & Motor Behavioren_US
dc.subjectکانون توجهfa_IR
dc.subjectالگودهیfa_IR
dc.subjectدستورالعمل کلامیfa_IR
dc.subjectبرجسته سازی ادراکیfa_IR
dc.subjectکودکانfa_IR
dc.subjectرفتار حرکتیfa_IR
dc.titleتأثیر توجه در حین الگودهی بر یادگیری تکلیف هدف‌گیری کودکان: مقایسه دستورالعمل‌های کلامی و برجسته‌سازی ادراکیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد رفتارحرکتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سمنان، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار رفتارحرکتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدکتری رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue28
dc.citation.spage271
dc.citation.epage292
nlai.contributor.orcid0009-0008-5573-8105


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد