| dc.contributor.author | شادروز, شهروز | fa_IR |
| dc.contributor.author | رضایی, فاطمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | اسدی, ایوب | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-12-20T22:27:05Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-03-10T22:27:05Z | |
| dc.date.available | 1403-12-20T22:27:05Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-03-10T22:27:05Z | |
| dc.date.issued | 2024-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1403-09-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | شادروز, شهروز, رضایی, فاطمه, اسدی, ایوب. (1403). تأثیر توجه در حین الگودهی بر یادگیری تکلیف هدفگیری کودکان: مقایسه دستورالعملهای کلامی و برجستهسازی ادراکی. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 14(28), 271-292. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2252-0716 | |
| dc.identifier.issn | 2716-9855 | |
| dc.identifier.uri | http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-3323-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1129503 | |
| dc.description.abstract | هدف از این پژوهش تعیین تأثیر هدایت توجه به صورت دستورالعمل کلامی و برجسته سازی ادراکی در حین الگودهی بر یادگیری مهارت هدف گیری کودکان بود. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون بود. تعداد 60 نفر دانشآموز پسر بین 7 تا 10 سال از مدارس ابتدایی شهر بجنورد به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضرشامل تعدادی نمایشگر ویدئویی، ردیاب بینایی، توپ تنیس، یک سیبل به فاصله 3 متری از خط محل پرتاب بر روی دیوار بود. شرکت کنندگان به چهار گروه تمرین کانون توجه درونی-الگودهی از طریق دستورالعمل، کانون توجه بیرونی-الگودهی از طریق دستورالعمل، کانون توجه درونی-الگودهی از طریق برجسته سازی ادراکی و کانون توجه بیرونی-الگودهی از طریق برجسته سازی ادراکی تقسیم شدند. هر 4 گروه، در مرحله اکتساب، طی 5 جلسه و هر جلسه 3 بلوک 10 تایی شامل 30 پرتاب بالای شانه را با توپ تنیس اجرا کردند و در انتهای هر جلسه از آنان آزمون بعمل آمد و امتیازات آنها توسط آزمونگر ثبت شد. آزمون یادداری نیز به فاصله 36 ساعت بیتمرینی اجرا شد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس دوراهه به منظور بررسی اثر هدایت توجه با دستورالعمل کلامی و برجسته سازی ادراکی بر یادگیری حرکتی در چهار گروه در مراحل مختلف آزمون استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که دو گروه برجسته سازی ادراکی با هدایت توجه (درونی/بیرونی) در مرحله اکتساب (P=0/005) و یادداری (P=0/006) نسبت به دو گروه دستورالعمل کلامی با سطح معناداری(P≤0/05) عملکرد بهتری داشتند. بنابراین استفاده از برجسته سازی ادراکی اثرات یادگیری مشاهدهای را مضاعف میکند. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه خوارزمی تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Research in Sport Management & Motor Behavior | en_US |
| dc.subject | کانون توجه | fa_IR |
| dc.subject | الگودهی | fa_IR |
| dc.subject | دستورالعمل کلامی | fa_IR |
| dc.subject | برجسته سازی ادراکی | fa_IR |
| dc.subject | کودکان | fa_IR |
| dc.subject | رفتار حرکتی | fa_IR |
| dc.title | تأثیر توجه در حین الگودهی بر یادگیری تکلیف هدفگیری کودکان: مقایسه دستورالعملهای کلامی و برجستهسازی ادراکی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد رفتارحرکتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سمنان، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار رفتارحرکتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکتری رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 14 | |
| dc.citation.issue | 28 | |
| dc.citation.spage | 271 | |
| dc.citation.epage | 292 | |
| nlai.contributor.orcid | 0009-0008-5573-8105 | |