مقایسه اثر روشهای آموزش ورزش و سنتی بر فراشناخت و فراهیجان در مهارتهای تنیس
(ندگان)پدیدآور
نوژن, غزالمحمدزاده, حسندهقانی زاده, جلال
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
در سالهای اخیر تلاشهای زیادی برای ابداع روشهای جدید آموزش مهارتهای ورزشی صورتگرفته که علاوه بر آموزش تکنیک و تاکتیک بازی، شناخت و هیجان فراگیران را بیشتر به چالش میکشد. هدف پژوهش حاضر مقایسه روشهای آموزش ورزش و سنتی بر فراشناخت و فراهیجان در مهارتهای تنیس بود. پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیشآزمون - پسآزمون بود. آزمودنیها شامل 24 دختر نوجوان شهر ارومیه (سن: 36/1±54/16سال) بودند که به صورت غیر تصادفی به دو گروه آموزش ورزش و سنتی تقسیم شدند. تمرینات شامل 14 جلسه به مدت 4 هفته (3 جلسه در هفته) بود. ابزار پژوهش پرسشنامه فراشناخت ولز و پرسشنامه فراهیجان میتمانسگروبر بود. نتایج نشان داد که بین دو گروه آموزش ورزش و سنتی در افزایش میزان فراشناخت (004/0=p)، فراهیجان مثبت (007/0=p) و فراهیجان منفی (015/0=p) تفاوت معناداری وجود دارد. در گروه آموزش ورزش، به طور معنیداری، فراشناخت (001/0=p) و فراهیجان مثبت (001/0=p) افزایش یافتند و فرا هیجان منفی (001/0=p) بهبود یافت، اما تغییرات این شاخصها در گروه آموزش سنتی معنیدار نبود (05/0
کلید واژگان
روش آموزش ورزشفراشناخت
فراهیجان
مهارتهای تنیس خاکی
رفتار حرکتی
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2024-12-011403-09-11
ناشر
دانشگاه خوارزمی تهرانسازمان پدید آورنده
دکتری رفتار حرکتی، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایراناستاد گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
دانشیار گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
شاپا
2252-07162716-9855



