• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری
    • دوره 8, شماره 31
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری
    • دوره 8, شماره 31
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی پذیرش هوش مصنوعی بر تاب آوری دیجیتال و نوآوری سازمانی (مطالعه موردی: سازمان حسابرسی ایران)

    (ندگان)پدیدآور
    ایمان ملائیعلی‌اصغر سالار نژادشیما صالحی مقدم
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این پژوهش بررسی تأثیر پذیرش هوش مصنوعی و فرهنگ سازمانی سلسله‌مراتبی بر تاب‌آوری دیجیتال و نوآوری سازمانی در سازمان حسابرسی ایران است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل کارکنان سازمان حسابرسی ایران بوده و حجم نمونه 278 نفر بر اساس روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعیین شد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های استاندارد جمع‌آوری و تحلیل‌ها با مدل‌سازی معادلات ساختاری (SEM) و نرم‌افزار Smart PLS  انجام شد. نتایج نشان داد که پذیرش هوش مصنوعی تأثیر مثبت و معناداری بر تاب‌آوری دیجیتال (ضریب مسیر 0.441) و نوآوری سازمانی (ضریب مسیر 0.721) دارد. همچنین، تاب‌آوری دیجیتال تأثیر مثبت و معناداری بر نوآوری سازمانی (ضریب مسیر 0.167) نشان داد. از سوی دیگر، فرهنگ سازمانی سلسله‌مراتبی تأثیر معکوس و معناداری بر تاب‌آوری دیجیتال (ضریب مسیر 0.433-) و نوآوری سازمانی (ضریب مسیر 0.299-) داشت. این نتایج نشان‌دهنده نقش کلیدی پذیرش فناوری‌های نوین در ارتقای تاب‌آوری دیجیتال و نوآوری سازمانی است، در حالی که فرهنگ سلسله‌مراتبی به‌عنوان مانعی برای بهره‌گیری کامل از ظرفیت‌های این فناوری‌ها عمل می‌کند. بر اساس این یافته‌ها، پیشنهاد می‌شود که سازمان‌ها با سرمایه‌گذاری در آموزش کارکنان و توسعه زیرساخت‌های دیجیتال، از ظرفیت‌های هوش مصنوعی بهره‌برداری کنند. همچنین، تغییر فرهنگ سازمانی از سلسله‌مراتبی به ساختاری منعطف‌تر و مشارکتی، برای تقویت تاب‌آوری دیجیتال و افزایش نوآوری ضروری است. این پژوهش ضمن ارائه شواهد علمی جدید، راهکارهایی برای مدیریت تحول دیجیتال در سازمان‌ها پیشنهاد می‌کند.
    کلید واژگان
    پذیرش هوش مصنوعی
    فرهنگ سازمانی سلسله‌مراتبی
    تاب‌آوری دیجیتال
    نوآوری سازمانی
    مدل‌سازی معادلات ساختاری

    شماره نشریه
    31
    تاریخ نشر
    2024-12-27
    1403-10-07
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    استادیار مدیریت فناوری اطلاعات، گرایش کسب و کار هوشمند، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و علوم نظامی، دانشگاه افسری امام علی (ع)، تهران، ایران

    شاپا
    4573-2588
    URI
    https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/3067
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1127212

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب