بررسی رابطه سازمان یادگیرنده و رهبری تحولآفرین با رفتار شهروندی سازمانی و نقش میانجی دلبستگی کاری کارکنان
(ندگان)پدیدآور
وحید میرزاییسید وحید خاوری هاشمیاسماعیل حیدری
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سازمان یادگیرنده و رهبری تحولآفرین با رفتار شهروندی سازمانی و نقش میانجی دلبستگی کاری کارکنان صورت گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر روش و ماهیت توصیفی - پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری در این تحقیق کارکنان مدیریت مراکز پزشکی شهرداری مشهد میباشد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده گردیده و تعداد 92 نفر جهت نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری تصادفی ساده میباشد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده گردید، بدین صورت که برای سنجش سازمان یادگیرنده از پرسشنامه واتکینز و مارسیک (2003)، رهبری تحولآفرین از باس و اولیو (2000) ، دلبستگی کاری کارکنان از پرسشنامه شافلی (2006) و رفتار شهروندی سازمانی از پرسشنامه پودساکف و همکاران (2000)، و استفاده شده است. پایایی پرسشنامه مذکور با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرهای سازمان یادگیرنده (875/0)، رهبری تحولآفرین (894/0)، دلبستگی کاری (831/0) و رفتار شهروندی سازمانی (893/0) بدست آمد و روایی محتوا و صوری پرسشنامه نیز مورد تأیید قرار گرفت. جهت تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS 24و نرمافزارAmos 22 انجام پذیرفت. نتیجه تحقیق نشان داد بین سازمان یادگیرنده و رهبری تحولآفرین با رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد، از سویی نتایج نشان داد دلبستگی کاری کارکنان رابطه بین رهبری تحولآفرین و سازمان یادگیرنده با رفتار شهروندی سازمانی را میانجی گری مینماید، علاوه بر این نتایج نشان داد سازمان یادگیرنده و رهبری تحولآفرین با دلبستگی کاری کارکنان نیز رابطه مستقیم دارد.
کلید واژگان
سازمان یادگیرندهرهبری تحولآفرین
دلبستگی کاری کارکنان
رفتار شهروندی سازمانی.
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2024-12-271403-10-07
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مديريت، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامي، بجنورد، ايراندانشجوی دکتری تخصصی، گروه مديريت، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامي، بجنورد، ايران
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مديريت، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامي، بجنورد، ايران



