بررسی نقش جهت گیری اقتصادی بر طراحی محصول پایدار و عملکرد نوآوری شرکت های تولیدی استان اصفهان
(ندگان)پدیدآور
حسین سالاری مهرزهرا دشت لعلی
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
طراحی محصول پایدار فرآیند طراحی، توسعه و ساخت محصول با در نظر گرفتن نوع، منشأ و استفاده پس از عمر از مواد خام مورد استفاده برای ساخت آن محصول برای ارزشهای زیستمحیطی و همچنین پتانسیل بازار است و عملکرد نوآوری میزانی است که شرکت در معرفی محصول جدید به بازار، تعداد ثبت اختراعات، افزودن ویژگیهای جدید به محصولات موجود و زمان رسیدن به بازار برتری داشته است. شرکت ها بر طراحی و تولید محصولات با استفاده از ابزارهای پایدار تمرکز می کنند تا محصولات جدیدی را به بازار بیاورند که از نظر زیست محیطی پایدار و از نظر اجتماعی مسئولیت پذیر باشند. با این حال، برای جلب رضایت سرمایه گذاران، تمرکز بر اولویت های مالی نیز ضروری است. این تحقیق نقش جهت گیری اقتصادی بر طراحی محصول پایدار و عملکرد نوآوری شرکت های تولیدی استان اصفهان را بررسی میکند تا نشان دهد که چگونه جهتگیری اقتصادی بر طرحهای پایداری در توسعه محصول جدید و نتایج نوآوری تأثیر میگذارند. در این پژوهش متغیرهای پژوهش بهوسیله پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفت. پرسشنامه بین 383 نفر نمونه از جامعه آماری که کلیه مدیران و مالکان شرکت های تولیدی استان اصفهان میباشد، توزیع شد. روش تحقیق بکارگرفته در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. از نرمافزار Smart-PLS جهت بررسی فرضیات تحقیق استفاده گردید. یافتهها نشان میدهد که جهت گیری اقتصادی بر طراحی محصول پایدار و عملکرد نوآوری شرکت تاثیر معنی داری دارد. همچنین نتایج نشان میدهد که طراحی محصول پایدار بر عملکرد نوآوری شرکت تاثیر می گذارد. نتایج در مجموع نشان میدهد که جهت گیری اقتصادی با نقش میانجی طراحی محصول پایدار بر عملکرد نوآوری شرکت تاثیر معنی داری دارند.
کلید واژگان
جهت گیری اقتصادیطراحی محصول پایدار
عملکرد نوآوری
شرکت های تولیدی استان اصفهان
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2024-12-271403-10-07
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری،گروه مديريت، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامي، دهاقان، ايراناستاديار، گروه مديريت، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامي، دهاقان، ايران



