تاثیر قابلیت تجزیهوتحلیل دیتاهای بزرگ بر عملکرد نوآورانه با نقش میانجی آمادگی کارآفرینی و تعدیلکنندگی جهت گیری کارآفرینی در بانک
(ندگان)پدیدآور
میلاد یوسفیمنا آهنی
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر قابلیت تجزیهوتحلیل دیتاهای بزرگ بر عملکرد نوآورانه با نقش میانجی آمادگی کارآفرینی وتعدیل کنندگی جهتگیری کارآفرینی در بانک، انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع کمی و کاربردی، به شیوه پیمایشی و از نظر هدف پژوهش توصیفی می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه است. جامعه آماري پژوهش شامل کلیه کارکنان بانک ملت شهر تهران هستند که در سال 1403 در این بانک مشغول به فعالیت می باشند. همچنن حجم نمونه با در نظر گرفتن توان آزمون، دقت و قدرت تعمیم پذیری آن توسط نرم افزار تعیین حجم نمونه G*power انجام گردید و به تعداد 379 نفر برآورد شده است. در بین متغیرهای مورد بررسی در پژوهش حاضر، عملکرد نوآورانه بیشترین میانگین و قابلیت تجزیه و تحلیل دیتاهای بزرگ کمترین میانگین را دارند. نتايج حاصل از بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی نیز نشان دادند که عملکرد نوآورانه همزمان هم از مسیر مستقیم و هم از مسیر غیرمستقیم (اثر کل) به میزان 37 % تحت تاثیر قابلیت تجزیه و تحلیل دیتاهای بزرگ می باشد و در این بین آمادگی کارآفرینی به عنوان یک متغیر میانجی جزئی است. همچنین جهت گیری کارآفرینی به میزان 8 %، ارتباط بین قابلیت تجزیه و تحلیل دیتاهای بزرگ و آمادگی کارآفرینی را تعدیل می کند. از طرفی جهت گیری کارآفرینی به میزان 6 % ارتباط بین آمادگی کارآفرینی و عملکرد نوآورانه را تعدیل می کند. با توجه به نتایج به به مسئولان بانک ملت شهر تهران پیشنهاد می شود داده های مشتریان و بازار برای شناسایی روندها و نیازهای نوظهور بهصورت مستمر تحلیل کنند و با استارتاپ ها برای ترکیب قابلیت های داخلی بانک با نوآوری های خارجی به صورت نزدیک همکاری کنند.
کلید واژگان
قابلیت تجزیهوتحلیل دیتاهای بزرگعملکرد نوآورانه
کارآفرینی
بانک ملت تهران
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2024-12-271403-10-07
سازمان پدید آورنده
گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد الکترونیک تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانگروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران



