نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorزحمت کشان, محمد رضاfa_IR
dc.contributor.authorصمیمی, کیانوشfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T21:52:19Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T21:52:19Z
dc.date.available1403-12-20T21:52:19Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T21:52:19Z
dc.date.issued2024-10-01en_US
dc.date.issued1403-07-10fa_IR
dc.identifier.citationزحمت کشان, محمد رضا, صمیمی, کیانوش. (1403). امکان سنجی طرح اختلاط بومی با استفاده از منابع بالقوه کشور به منظور دوام و توسعه پایدار (مطالعه موردی – اپرون فرودگاه مشهد). مهندسی عمران مدرس, 24(4), 7-20. doi: 10.22034/24.4.7fa_IR
dc.identifier.issn2476-6763
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/24.4.7
dc.identifier.urihttp://mcej.modares.ac.ir/article-16-71858-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1126757
dc.description.abstractطرح اختلاط بومی بتن رویکرد نوینی است که به ‌عنوان راهکار اقتصادی به‌منظور توسعه پایدار بسیاری از زیربناهای عمرانی در جهان مورد توجه قرار گرفته است. برای این منظور در این مقاله، یک روش کاربردی و اجرایی جهت افزایش کارایی و عمر روسازی‌های بتنی فرودگاه مشهد با استفاده از منابع معدنی بالقوه و نیز به حداقل رساندن هزینه‌های نگهداری معرفی شده است. در این مطالعه، 8 طرح اختلاط بتن با سنگدانه های دو معدن محلی مهریزی و رضایی نسبت به فرودگاه مشهد تهیه و سپس خواص مکانیکی و رفتار دوامی کلیه مخلوط ها جهت ارائه طرح اختلاط بهینه بومی انجام شد. نتایج نشان داد که با افزدون الیاف پلی پروپیلن به نمونه های حاوی میکروسیلیس، مقاومت خمشی نمونه های بتنی تا میزان 8.7 مگاپاسکال افزایش یافت. بر اساس نتایج، نمونه های بتنی حاوی سنگدانه های مهریزی در مقایسه با بتن های ساخته شده از سنگدانه‌های معدن رضایی عملکرد بهتری از لحاظ رفتار مکانیکی و دوامی نشان دادند. همچنین در بین مخلوط های معدن مهریزی، طرح اختلاط حاوی الیاف پلی پروپیلن و 7 درصد جایگزینی میکروسیلیس ازنا با سیمان به مراتب مقاومت و دوام بالاتری نسبت به دیگر نمونه ها را از خود نشان دادند. به نحوی که میزان بهبود مقاومت فشاری، مقاومت در برابر تهاجم یون کلر، پدیده ذوب و یخ و واکنش های قلیایی سیلیسی در مقایسه با نمونه شاهد پس از پایان دوره هریک آزمایش‌های مذکور به ترتیب برابر با 81/22%، 418%، 400% و 31/189% گردیده است. لذا بر اساس نتایج مذکور طرح اختلاط بومی با استفاده از مصالح معدن مهریزی جهت استفاده در اپرون فرودگاه مشهد پیشنهاد می‌گرددfa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Civil Engineering journalen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/24.4.7
dc.subjectالیاف پلی پروپیلنfa_IR
dc.subjectروسازی بتنیfa_IR
dc.subjectدوامfa_IR
dc.subjectطرح اختلاط بهینهfa_IR
dc.subjectمیکروسیلیسfa_IR
dc.titleامکان سنجی طرح اختلاط بومی با استفاده از منابع بالقوه کشور به منظور دوام و توسعه پایدار (مطالعه موردی – اپرون فرودگاه مشهد)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشی اصیل (کامل)fa_IR
dc.citation.volume24
dc.citation.issue4
dc.citation.spage7
dc.citation.epage20


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد