نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمکارمی, طوبیfa_IR
dc.contributor.authorاکرمی, وحیدfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T21:52:18Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T21:52:19Z
dc.date.available1403-12-20T21:52:18Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T21:52:19Z
dc.date.issued2025-07-01en_US
dc.date.issued1404-04-10fa_IR
dc.identifier.citationمکارمی, طوبی, اکرمی, وحید. (1404). پاسخ فرم‌بسته کمانش تیر ترک خورده روی بستر الاستیک با تکنیک لنگر معادل. مهندسی عمران مدرس, 25(2), 101-114. doi: 10.22034/25.2.101fa_IR
dc.identifier.issn2476-6763
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/25.2.101
dc.identifier.urihttp://mcej.modares.ac.ir/article-16-75748-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1126756
dc.description.abstract  تیرهای قرار گرفته بر روی بستر الاستیک، کاربرد گسترده‌­ای در شبیه­‌سازی بخش عمده‌­ای از سازه‌های مکانیکی و عمرانی دارند. رفتار کمانشی این تیرها شامل بار و شکل مود کمانشی، به دلیل بارهای وارد از سوی بستر الاستیک که متناسب با خیز تیر می­‌باشند، متفاوت با تیرهای معمولی هستند. این نوع تیرها به دلیل ماهیت عملکردی خود عموما تحت بارهای تکرارشونده (نظیر خطوط ریلی) و شرایط محیطی شدید (نظیر شمع­‌ها و خطوط لوله مدفون) قرار داشته و مستعد بروز آسیب­‌هایی نظیر ترک می‌­باشند. وجود این نقص‌­ها در طول عضو می‌­تواند باعث خرابی زود هنگام این المان­‌های سازه­‌ای به دلیل بروز کمانش در محل آسیب­‌دیده گردد. برای اطمینان از ایمنی چنین سازه‌هایی، بررسی پایداری آنها با در نظر گرفتن نقص‌­های سازه‌­ای حائز اهمیت می‌باشد. در همین راستا، مقاله حاضر روش جدیدی را برای محاسبه پاسخ فرم‌­بسته کمانش تیر ترک خورده روی بستر الاستیک ارائه می­‌دهد. در روش پیشنهادی از یک لنگر متمرکز به منظور مدلسازی ترک و ایجاد تفاوت شیب ناشی از ترک در محل آسیب استفاده می‌­شود. در ادامه معادله دیفرانسیل حاکم بر تیر پیوسته با شرایط تکیه‌گاهی ساده استخراج شده و با استفاده از بسط فوریه تابع خیز و محاسبه مقدار لنگر اعمالی، پاسخ فرم‌بسته‌ای برای محاسبه کمانش تیر روی بستر الاستیک ارائه می‌شود. استفاده از این تکنیک به منظور مدلسازی ترک باعث سهولت در حل معادلات دیفرانسیل تیر و دستیابی به رابطه‌ای فرم‌بسته برای محاسبه بار کمانش تیر می‌شود. در نهایت تاثیر پارامترهای مختلف نظیر سختی خمشی تیر، طول تیر، عمق ترک و سختی بستر بر بار کمانش تیر مورد مطالعه قرار گرفته است. به منظور بررسی صحت حل ارائه شده، جواب­‌های بدست آمده از حل فرم‌­بسته معادلات با پاسخ مسائل ساده شده­‌ای که حل دقیق آنها موجود می‌­باشد و همچنین نتایج حاصل از مدل­‌های المان محدود مقایسه شده است که این مقایسه موید دقت محاسبات انجام شده می‌­باشد. با توجه به اینکه پاسخ‌­های موجود فعلی برای مسئله کمانش تیر ترک خورده روی بستر الاستیک عمدتا به صورت عددی و یا المان‌­محدود می­‌باشند، پاسخ فرم­‌بسته ارائه شده در این تحقیق می‌­تواند کمک شایانی به افزایش دقت و سهولت محاسبات در روند طراحی و تحلیل چنین سازه­‌هایی نماید.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Civil Engineering journalen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/25.2.101
dc.subjectتیر روی بستر الاستیکfa_IR
dc.subjectترکfa_IR
dc.subjectبار کمانشfa_IR
dc.subjectمعادله دیفرانسیلfa_IR
dc.subjectبسط فوریهfa_IR
dc.subjectتحلیل المان محدودfa_IR
dc.titleپاسخ فرم‌بسته کمانش تیر ترک خورده روی بستر الاستیک با تکنیک لنگر معادلfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشی اصیل (کامل)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده‌ی مهندسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده‌ی مهندسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانfa_IR
dc.citation.volume25
dc.citation.issue2
dc.citation.spage101
dc.citation.epage114


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد